Pohonné hmoty v ČR v uplynulém týdnu nepatrně zdražily. Benzín o dva haléře na litr na 33,54 koruny a nafta o šest haléřů na litr na 32,71 koruny. Pokořily tak mnohaletý rekord a nacházejí se na nejvyšší úrovni od roku 2014. Další zdražování je přitom na spadnutí. Důvodem je poměrně napjatá situace na světovém trhu s ropou.
Pomalu, ale jistě se blíží zavedení amerických sankcí vůči Íránu. Dojde k němu 4. listopadu. Trh se obává výpadku dodávek íránské ropy, které by pochopitelně ropu zdražilo. Už od srpna jsou patrné známky poklesu dodávek íránské ropy. Pokles lze čekat i během září a října. Navíc z důvodu ekonomického rozvratu postupně klesá venezuelská ropná produkce. Je pravděpodobné, že další pokles dodávek íránské a venezuelské ropy nebudou těžaři v čele se Saúdskou Arábií s to kompenzovat navýšením své produkce. To by znamenalo, že cena severomořské ropy typu Brent by opustila pásmo 70 až 80 dolarů za barel, ve kterém se prakticky neustále drží od letošního dubna, a vydala by se citelněji nad osmdesátidolarovou úroveň. Tlak na tento cenový nárůst bude ovšem tlumit obnovená hrozba plnohodnotné světové obchodní války. Další eskalace obchodního střetu mezi Washingtonem a Pekingem by totiž snížila vyhlídky růstu čínské a potažmo světové ekonomiky, a tedy i očekávání ohledně růstu globální poptávky po ropě. Zdá se však, že trhy riziko obchodní války už do značné míry do cen „započítaly“, neboť negativní reakce na oznámení nové sady cel ze strany Washingtonu, která budou zavedena v pondělí, byla obecně poměrně slabá.
V souhrnu tak čeští řidiči musí počítat se zdražováním. Do konce září by mělo být jen mírné, o maximálně pět haléřů na litr v případě benzínu a o nejvýše deset haléřů na litr v případě nafty. Nárůst dolarové ceny ropy by měla částečně utlumit mírně posilující koruna, jež zhodnotí v důsledku očekávaného a zřejmě i realizovaného zvýšení základní úrokové sazby ze strany České národní banky na měnověpolitickém zasedání příští týden. Během října ale bude tlak na růst cen pohonných hmot v ČR pokračovat v důsledku blížícího se data zavedení sankcí vůči Íránu. Benzín tak nejspíše prolomí hranici 34 korun za litr a nafta zase úroveň 33 korun za litr. Oba druhy pohonných hmot tak pokoří další mnohaletá maxima.
Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.