Cena benzínu u českých čerpacích stanic stoupla od začátku tohoto týdne o skoro korunu na litr. Včera se benzín Natural 95 prodával průměrně za 45,30 Kč/l, tedy nejdráže od poloviny března. Ještě v neděli přitom vyšel průměrně na 44,35 Kč/l. Tempo zdražování benzínu je tedy opět mimořádné, jako letos v březnu. Od 1. června přitom začíná platit čtyřměsíční snížení spotřební daně z pohonných hmot o 1,50 Kč/l. To však řidiči nakonec nemusí vůbec pocítit. Právě proto, že rozsah snížení daně se příliš neliší, jak nyní vidíme, od rozsahu několikadenního pohybu tržní ceny pohonných hmot.
Pravdou ovšem je, že nafta nezdražuje tak jako benzín. Zatímco ten totiž za posledních sedm dní zdražil o 1,05 koruny na litr, nafta naopak zlevnila, a to o devět haléřů na litr. Tento vývoj je nezvyklý. Výpadek v dodávkách pohonných hmot, jenž souvisí s válkou na Ukrajině a sankcemi Západu proti Rusku, se nyní v Evropě palčivěji projevuje právě v oblasti zásobování benzínem.
Celkově k tlaku na růst cen pohonných hmot přispívá také růst cen ropy na světových trzích a citelné oslabování koruny proti dolaru, v němž se ropa a obchoduje. Růst cen ropy ve světě podporuje zlepšování pandemické situace v Číně, kde se díky němu obnovuje poptávka po ropných produktech. V příštích sedmi dnech je třeba z uvedených důvodů počítat s dalším zdražením pohonných hmot, zejména benzínu. Zdražení by mělo být v rozsahu 40 haléřů na litr benzínu a deseti haléřů na litr v případě nafty.
Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.