Pohonné hmoty třetí týden po sobě zdražily o desítky haléřů, tempo bylo ještě rychlejší než v předchozím týdnu. Cena benzinu od minulé středy stoupla v průměru o 1,03 koruny na 44,25 koruny za litr. Za naftu dají řidiči o 87 haléřů více než před týdnem, nyní stojí průměrných 46,44 koruny za litr. Vyplývá to z údajů společnosti CCS, která ceny sleduje. Na rekordní maxima vystoupaly ceny benzinu i nafty kolem 10. března v důsledku ruského vpádu na Ukrajinu, benzin stál v průměru víc než 47 korun za litr, průměrná cena litru dieselu přesáhla 49,50 koruny. Nyní jsou pohonné hmoty nejdražší za celé období posledního více než měsíce.
Ceny pohonných hmot citelně porostou i v příštích sedmi dnech, a to v rozsahu nižších desítek haléřů na litr. Důvodem je stále poměrně vysoká cena velkoobchodně prodávaných paliv na burze v Rotterdamu. Například cena nafty se tam včera vyšplhala v přepočtu až na více než 26 600 korun, plyne z dat Bloombergu.
Zdražování paliv na burze v Rotterdamu zrcadlí obavu obchodníků z dopadu chystaného embarga EU na ruskou ropu. EU také zvažuje, že znemožní pojišťování tankerů převážejících ruskou ropu. Evropě tak hrozí nejen nedostatek ropy, ale také paliv. Například takřka polovina dováženého dieselového paliva pochází z Ruska. Nelze tedy vyloučit evropský „dieselový hladomor“. Obava z něj je klíčovým zdrojem poměrně vysokých cen velkoobchodně prodávaných paliv na burze v Rotterdamu. V příštím týdnu napjatá atmosféra v Rotterdamu nepoleví, takže benzín v ČR zdraží průměrně o zhruba čtyřicet haléřů na litr a dostane se k úrovni 44,65 koruny za litr, zatímco nafta zdraží o třicet haléřů na přibližně 46,75.
Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.