Když se 19. února v Česku spouštěla služba Apple Pay, začaly se tuzemské banky, fintechy a e-shopy předhánět v informování o tom, kdo dřív a v jaké míře umožnil vlastníkům mobilu nebo hodinek s nakousnutým jablkem ve znaku novou platební metodu využít. Od té doby si už Apple Pay ve svých zařízeních v Česku aktivovalo zhruba 200 tisíc lidí. Google Pay, podobná služba pro majitele telefonů s operačním systémem Android, která je u nás na trhu od konce roku 2017, takový úspěch zdaleka neslavila. Proč? Mediální síla Applu je obrovská a nadstandardní je i kupní síla jeho uživatelů, nebo chcete-li fanoušků. Proto je Apple Pay atraktivní i pro obchodníky.
Lukáš Kovanda
Když v listopadu 2017 startoval v Česku Google Pay došlo podle Google Trends k jistému nárůstu ve vyhledávání příslušného výrazu. Zdaleka se to však nedá poměřovat s nárůstem „trendovosti“ výrazu Apple Pay letos v únoru, ten byl osminásobný. To znamená několik věcí. Zaprvé, produkty Applu využívá větší podíl příjmově nadprůměrně situovaných Čechů (stačí ostatně porovnat cenu iPhonu s běžným „androidem“). Tito lidé také víc sledují aktuální trendy a novoty. Protože se jim to vyplatí. Jejich čas je totiž dražší, a časová úspora spojená například s využitím nové metody placení je pro ně tedy výnosnější.
Zadruhé, Apple Pay měl výhodu, že na českém trhu startuje o patnáct měsíců později než Google Pay. Za tu dobu se moderní technologie a povědomí o nich u veřejnosti opět o něco rozšířily. Zatřetí, a zejména, všechno kolem Apple je předmětem až nepochopitelného zájmu médií. Když se třeba uvádí nový model iPhonu, televize CNBC tomu věnuje prakticky celý den vysílání. A v Česku to není jiné. Apple je prostě ikona doby. Ale pozor, nebude jí navždy. Vždyť je to „jen“ něco málo přes dvacet let, co rozhořčený dav fanoušků-jablíčkářů bučel na Steva Jobse, když oznamoval partnerství s nenáviděným Microsoftem (jehož Windows 95, ruku na srdce, se „hodně inspirovaly“ applovským operačním systémem). I díky Microsoftu ovšem kolabující Apple tehdy utekl hrobníkovi z lopaty.
Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.