#Lukáš Kovanda, Ph. D.

Akce „Suchej únor“ letos připraví prodejce alkoholu o půl miliardy korun

1. února 2021
Zkrátka přijde i stát, kvůli nižšímu výběru daní, radovat naopak se mohou prodejci limonád.

Stále populárnější akce „Suchej únor“ představuje stále větší problém pro prodejce alkoholu. Ať už se jedná o hospody či hypermarkety. V letošním roce tedy kvůli pandemickému uzavření hospod tedy hlavně pro hypermarkety a další obchody a alkoholem.

Kvůli existenci akce, při níž se Češi na celý druhý měsíc roku (a někteří i na déle) vzdávají konzumace alkoholických nápojů, přicházejí totiž prodejci alkoholu o stále méně zanedbatelnou část svých tržeb. Letos lze jejich ztrátu způsobenou akcí „Suchej únor“ vyčíslit na zhruba půl miliardy korun.

Podle průzkumu agentury Nielsen Admosphere se do akce „Suchej únor“ zapojuje šest procent dospělé populace v ČR. Vzhledem k počtu dospělých obyvatel ČR, zhruba 8,7 milionu lidí, to znamená, že se do akce zapojuje více než půl milionu z nich.

Ze zprávy Alkofakta 2020, kterou sestavili organizátoři akce „Suchej únor“ a Ladislav Csémy z Národního ústavu duševního zdraví, vyplývá, že přibližně 90 procentům účastníků akce se podaří její cíl naplnit. To znamená, že zhruba 470 tisíc lidí si alkohol opravdu zcela odpustí. Ač by jej – nebýt akce „Suchej únor“ – jinak tito lidé konzumovali (a kupovali).

Za alkoholické nápoje obyvatelé ČR v obchodech podle nejnovějších dat Eurostatu – za rok 2019 – utratí zhruba 94 miliard korun ročně. To je přibližně 10 800 korun v přepočtu na dospělou osobu. Měsíčně jde tedy o přibližně 900 korun na osobu.

Akce „Suchej únor“ se ovšem budou účastnit spíše ti konzumenti alkoholu, kterým relativně více záleží na životosprávě, pročež i jejich konzumace alkoholu je i bez akce „Suchej únor“ podprůměrná. Jejich měsíční výdaje za alkohol činí průměrně zhruba 750 korun, nikoli 900 korun.

Pokud tito lidé dodrží „Suchej únor“ i letos, připraví prodejce alkoholu po celé ČR během právě letošního února o přibližně 350 milionů korun.

Navíc, u deseti procent účastníků akce, kteří se do ní rozhodli zapojit, ale nakonec její cíl nenaplnili, lze na základě údajů z minulých ročníků předpokládat nulovou spotřebu alkoholu alespoň po část letošního února. Pokud tito lidé utratili v průměru za alkohol zhruba poloviční částku, než jakou by utratili nebýt jejich (byť nakonec ne zcela úspěšného) zapojení se do akce „Suchej únor“, jedná se o dalších zhruba 20 milionů korun ztráty pro prodejce alkoholu.

Podle zmíněné zprávy Alkofakta 2020 však část účastníků akce drží „Suchej únor“ i během března, dubna či května. Ještě v květnu se alkoholu nedotkne dvanáct procent účastníků akce, což odpovídá 62 400 osob. Ještě více lidí zřejmě logicky vydrží alkohol nekonzumovat v březnu a dubnu. Takže tito lidé v souhrnu připraví prodejce alkoholu počínaje březnem až do konce letošního roku v souhrnu o dalších zhruba 150 milionů korun.

Sečteno, podtrženo, „Suchej únor“ letos prodejce alkoholu připraví o více než půl miliardy korun, konkrétně 520 milionů korun.

Se ztrátou musí počítat také stát, třeba proto, že vybere méně na spotřební dani z lihovin, piva či některých vín.

Radovat se z akce „Suchej únor“ zato ale mohou třeba prodejci stále populárnějších domácích limonád a dalších nealkoholických nápojů. Těm tržby naopak díky ní rostou, neboť část konzumentů si místo alkoholického nápoje koupí právě nějaké „nealko“.

Lukáš Kovanda

Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.

Více o mně

Odebírejte ekonomické komentáře