#Lukáš Kovanda, Ph. D.

Česku stále více hrozí, že nebude mít pro rok 2021 včas schválený rozpočet

15. prosince 2020
A poprvé za více než 20 let by tak muselo hospodařit v režimu provizoria, které ochromí hlavně investice státu. Rozpočet by ale opravdu přepracování zasloužil

Vláda ani dnes ve Sněmovně nespěje k získání podpory pro návrh státního rozpočtu na příští rok. Opoziční strany mimo jiné kritizují, že rozpočet, který počítá se schodkem 320 miliard korun, nezahrnuje dopady daňového balíčku, který Senát ve čtvrtek s úpravami vrátil do dolní komory.

Česku tak stále akutněji hrozí v roce 2021 takzvané rozpočtové provizorium. Stávající návrh státního rozpočtu pro příští rok totiž stále nemá ve Sněmovně zajištěný dostatečný počet hlasů. Komunisté svůj souhlas podmiňují desetimiliardovým škrtem v chystaným armádních zakázkách. Právě oni zdvihají možnost provizoria stále častěji. O provizoriu ovšem hovoří také opozice. A to zejména v kontextu nutnosti stávající návrh rozpočtu přepracovat. Časově omezené provizorium, trvající třeba jeden měsíc, je podle opozice, či alespoň její části, pořád menším zlem než katastrofálně špatný rozpočet, který vláda pro příští rok připravila.

Návrh rozpočtu nezahrnuje dvě zcela zásadní věci: druhou vlnu pandemie koronaviru a v listopadu schválený daňový balíček. To jsou tak závažné věci, že by k přepracování opravdu vést měly. Přepracování ovšem znamená razantní navýšení schodku plánovaného pro příští rok. Česká národní banka počítá ve své aktuální prognóze s letošním propadem ekonomiky o 7,2 procenta, zatímco návrh rozpočtu staví na předpokladu poklesu pouze o 6,6 procenta. V příštím roce centrální banka vyhlíží růst pouze 1,7 procenta, kdežto návrh rozpočtu staví na předpokladu, že ekonomika přidá 3,9 procenta. Přitom při prosazení daňového balíčku v podobě, jak jej schválila Sněmovna, by se schodek rozpočtu navýšil z navrhovaného údaje 320 miliard korun na 410 miliard. Dalších 40 miliard manka by přitom způsobil právě popsaný horší než předpokládaný ekonomický vývoj. To znamená, že vláda by realisticky měla navrhovat schodek nikoli 320, ale 450 miliard korun. Pokud tedy počítá s tím, že daňový balíček projde v podobě schválené Sněmovnou.

Na rozpočtové provizorium by došlo tehdy, pokud vláda nynější rozpočet neprosadí. A pokud jej bude muset přepracovat. V takovém případě by se výdaje státu řídily podle rozpočtu minulého roku. Konkrétně by se každý měsíc uvolnila jedna dvanáctina loňských výdajů. To se týká i výdajů na mzdy a důchody. Většina výdajů by tak byla provozního rázu, stát by v provizoriu investoval jen minimálně. Provizorium by také omezilo přísun peněz z evropských fondů. To vše v době, kde jsou veřejné investice státu pro výkon ekonomiky důležitější než jindy, neboť soukromé investice firem a podniků jsou kvůli koronavirové nejistotě ochromené. Navíc v době, kde je kvůli konci programového období EU nutné evropské peníze čerpat rychleji.

V režimu rozpočtového provizoria Česko fungovala v letech 1999 a 2000, za vlády premiéra Miloše Zemana. Tehdy ovšem provizorium nenarušovalo právě třeba čerpání evropských peněz, neboť Česko ještě nebylo členem EU.

Právě Zeman, coby prezident, nyní však alespoň ještě zváží, zda bude zmíněný daňový balíček vetovat. Po včerejší schůzce s ním a premiérem Andrejem Babišem to řekla ministryně financí Alena Schillerová. Zeman podle ní ocenil, že Senát upravil navrhované zvýšení daňové slevy na poplatníka.

Pokud upravený návrh schválí i poslanci a podepíše ho prezident Zeman, nahradí superhrubou mzdu dvě sazby daně z příjmů fyzických osob 15 a 23 procent. Horní komora také souhlasila se zvýšením daňové slevy na poplatníka z dosavadních 24 840 korun ročně na 27 840 Kč v příštím roce. S jakou mzdou by mohl počítat zaměstnanec s příjmem 30 tisíc korun, zachycuje tabulka níže.

údaje v Kč 2020 2021
  sleva na poplatníka 34 125 Kč (poslanecká varianta) sleva na poplatníka 27 840 Kč (senátní varianta)
Hrubá mzda 30 000 30 000 30 000
Sociální pojištění 1 950 1 950 1 950
Zdravotní pojištění 1 350 1 350 1 350
Daň před odečtením slevy 60 30 4 500 4 500
Sleva 2 070 2 844 2 320
Čistá mzda 22 740 25 044 24 520
Lukáš Kovanda

Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.

Více o mně

Odebírejte ekonomické komentáře