Na železnici dnes začíná platit nový jízdní řád. Hlavní novinkou je rozšíření platnosti jednotné jízdenky na téměř všechny vlakové spoje u různých dopravců. Výjimkou budou komerční linky typické například na trati Praha-Ostrava. To, že systém jednotné jízdenky zatím nepokrývá komerční spoje, představuje zásadní nedostatek celého systému za více než 250 milionů korun.
Lze si snadno představit situaci, kdy cestující pořídí jednotnou jízdenku z místa A do místa B s přestupem, ale kvůli zpoždění mu návazný spoj ujede, přičemž jako další v řadě pojede spoj komerční. Takový cestující si bude muset vedle jednotné jízdenky pořídit ještě lístek na komerční spoj, pokud bude chtít dorazit do místa B v alespoň trochu přijatelném čase. To, že systém jednotné jízdenky nezahrnuje komerční spoje, tedy snadno může vyvolat chaotické situace a hned v počátku ostrého fungování nahlodat důvěru veřejnosti v tuto novinku.
Jednotná jízdenka může být přínosná, ale v současné podobě podstatnou část cestující veřejnosti zřejmé spíše odradí. Když už totiž cestující platí dražší cenu za jednotnou jízdenku (nezahrnuje totiž slevy jednotlivých dopravců), chce si koupit maximální komfort. Tedy kromě toho, že nebude muset řešit, zda z místa A do místa B jede s modrým, žlutým, černým či jakýmkoli jiným dopravcem, by logicky neměl řešit ani to, zda jede spojem komerčním či nekomerčním.
Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.