Pohonné hmoty přidaly na tempu svého zdražování. V uplynulých sedmi dnech zdražil jak benzín, tak nafta. Průměrná cena benzínu Natural 95 se oproti situaci před týdnem zvýšila o šest haléřů na litr a činí 28,03 koruny za litr. Benzín je tak nejdražší od poloviny srpna. Nafta nyní stojí 27,21 haléře za litr, tedy dokonce o deset haléřů více než před týdnem. Rychlejší růst ceny nafty souvisí s nástupem topné sezóny a růstem poptávky po topné naftě.
V příštím týdnu je ovšem třeba počet jen s mírným růstem, nebo dokonce stagnací cen pohonných hmot. Cena ropy Brent se během včerejšího obchodování propadla pod úroveň 40 dolarů za barel, nejníže od letošního června. Aktuálně barel Brentu stojí 39 dolarů.
Důvodem je vzestup zásob v USA a opětovně zrychlující tempo šíření koronavirové nákazy v USA a v Evropě. Akciové trhy se včera dramaticky propadly, což stahuje právě i cenu ropy. Dow Jonesův akciový index ztratil 3,4 procenta. Investorům dělá těžkou hlavu opětovné, byť částečné karanténní uzavírání klíčových evropských ekonomik, Německa a Francie, k němuž došlo včera. Jde o signál, že druhá vlna pandemie koronaviru bude mít tíživější ekonomické důsledky, než se dosud předpokládalo, že znamená výhledově také nižší než předpokládanou poptávku po ropě. Právě proto tedy ropa zlevňuje. Čeští řidiči se během listopadu a prosince letošního roku mohou dočkat i výraznější zlevnění pohonných hmot, v řádu desítek haléřů na litr.
Druhá vlna pandemie vytváří tlak na kartel OPEC a další klíčové těžaře ropy v čele s Ruskem, aby pozdrželi navýšení limitů své těžby. Ty drží bezprecedentně stlačené od letošního května, což zásadně přispívá ke stabilizaci trhu s ropou. V lednu mělo dojít k uvolnění striktních limitů těžby, avšak právě z důvodu sílící druhé vlny nejspíše nenastane.
Investoři také ztrácí víru v to, že američtí zákonodárci by se mohli brzy domluvit na dalším balíku rozpočtových podpůrných opatření, který by byl cenám ropy vzpruhou. Prezident Donald Trump připustil, že balík už zřejmě neprojde před prezidentskými volbami příští týden.
Podle mezinárodního srovnání, platného pro polovinu října, je benzín aktuálně levnější než v Česku tradičně v Bulharsku či Rumunsku, avšak také opět v Polsku. Ve Slovinsku a v Maďarsku je nyní cenově srovnatelný. Na Slovensku, v Rakousku, v Chorvatsku a také tradičně v Německu či v Itálii je dražší. Nafta je levnější než v ČR v zemích, jako je opět Bulharsko či Rumunsko nebo Polsko. Ve Slovinsku, v Rakousku, na Slovensku, v Maďarsku, Německu, Chorvatsku či Itálii je cena nafty vyšší než v ČR.
Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.