#Lukáš Kovanda, Ph. D.

Zdražuje benzín i nafta, prvně po devíti týdnech

15. října 2020
Karanténní uzavírky nyní hrozí hlavně jen v Evropě, což z globálního hlediska není dostatečný důvod pro zlevnění ropy.

Řidiči v ČR si po delší době sáhnou hlouběji do kapsy. Poprvé po devíti týdnech totiž zdražuje jak benzín, tak nafta. Průměrná cena benzínu Natural 95 se oproti situaci před týdnem zvýšila o jedenáct haléřů na litr a činí 27,95 koruny za litr. Benzín je tak nejdražší od druhé poloviny srpna. Nafta ještě o týden dříve sice nepatrně zlevňovala, ale v uplynulých sedmi dnech zdražila. Stojí nyní 27,09 haléře za litr, tedy o pět haléřů více než před týdnem.

V příštím týdnu lze v ČR očekávat další mírný růst cen pohonných hmot, a to v rozsahu kolem deseti haléřů na litr. Ceny ropy na světových trzích spíše dále rostou, zatímco koruna nejeví přílišné znaky posilování vůči dolaru, naopak. Oboje vytváří tlak na růst cen pohonných hmot, který se projeví v příštích dvou týdnech. Zvrátit tento trend by mohlo ochromení silniční dopravy, podobné tomu, které nastalo v době jarní karanténní uzavírky tuzemské ekonomiky. Ta však byla svým rozsahem větší. Čerpací stanice musely tehdy na citelné snížení poptávky po pohonných hmotách reagovat ponížením svých marží. Takže vznikl tlak na pokles cen pohonných hmot.

Navíc se ovšem na jaře projevil historický propad cen ropy, který se však nyní nekoná. Riziko karanténních opatření, která snižují poptávku po ropných produktech, se nyní z globální perspektivy týká převážně „jen“ Evropy, což z hlediska obchodníků s ropou nepředstavuje dostatečnou hrozbu. Jinde ve světě se zdá být výhled poptávky po ropných produktech příznivější. Navíc optimismus vhání obchodníkům s ropou do žil také chování jednotlivých členů kartelu OPEC a dalších klíčových těžařů ropy, kteří dodržují poměrně striktní limity těžby, na nichž se přelomově dohodli na jaře. Bezprostředně pak trh s ropou podporuje také pokles stavu amerických zásob z uplynulého týdne.

Prodejci pohonných hmot v ČR ještě musí do cen benzínu i nafty zahrnout ještě i mírné oslabení koruny vůči dolaru, k němuž došlo v první polovině října. Koruna během té doby oslabila z úrovně vzájemného kursu obou měn kolem 23,10 na úroveň přesahující 23,20. Ropa a ropné produkty se obchodují na světových trzích i velkoobchodně právě v dolaru.

Podle mezinárodního srovnání, platného pro říjen, je benzín aktuálně levnější než v Česku tradičně v Bulharsku či Rumunsku, avšak také opět v Polsku. Ve Slovinsku je nyní cenově srovnatelný. V Maďarsku, na Slovensku, v Rakousku, v Chorvatsku a také tradičně v Německu či v Itálii je dražší. Nafta je levnější než v ČR v zemích, jako je opět Bulharsko či Rumunsko. V Polsku je cenově srovnatelná se situací v ČR. Ve Slovinsku, v Rakousku, na Slovensku, v Maďarsku, Německu, Chorvatsku či Itálii je cena nafty vyšší než v ČR.

Lukáš Kovanda

Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.

Více o mně

Odebírejte ekonomické komentáře