Letošní Nobelovu cenu za ekonomii získávají dva američtí ekonomové, Paul Milgrom a Robert Wilson. Upevňují tak dominanci amerických ekonomů mezi laureáty této ceny, jež se udílí nepřetržitě od roku 1969. Dominanci Spojených států ještě zvýrazňuje fakt, že řada neamerických oceněných působí na univerzitách právě ve Spojených státech působí.
Milgrom s Wilsonem získávají nejprestižnější ocenění v oblasti ekonomie za rozvoj teorie aukcí a za koncipování zcela nových aukčních mechanismů. Tyto mechanismy se dnes používají například při aukcích kmitočtů mobilních sítí.
Z jejich nových koncepcí, s nimiž Milgrom s Wilsonem přišli, těží přitom jak prodávající, tak kupující, tak i daňový poplatník. Volba konkrétního mechanismu aukce zásadně určuje její výsledek, neboť jednotliví dražitelé jednají strategicky, s využitím jim dostupných informací. To znamená, že ve svém rozhodování v rámci aukce berou v potaz jak to, co vědí sami, tak to, co – jak se domnívají – vědí ostatní dražitelé.
Jak Milgrom, tak Wilson, kteří oba působí na Stanfordově univerzitě, jsou úspěšní nejen v oblasti akademické ekonomie, ale také v praxi. Radí společnostem, jak v aukcích – například těch kmitočtových – optimálně postupovat.
Milgromův tým například v roce 2006 zajišťoval poradenské služby společnosti Comcast a jejími konsorciu, SpectrumCo. Podle studie Winning Play in Spectrum Auctions, kterou v roce 2009 publikoval americký Národní úřad pro ekonomický výzkum, se jednalo o „nejneobyčejnější výkon v historii amerických aukcí frekvenčního spektra“.
SpectrumCo podle studie díky zvolenému postupu při dražbě ušetřilo takřka 1,2 miliardy dolarů. O tolik levněji totiž získalo frekvence v porovnání s tím, kolik za jejich srovnatelnou obdobu platili jiní dražitelé, společnosti jako T-Mobile nebo Verizon. Jedním z taktických postupů konsorcia SpectrumCo bylo skokové navýšení nabízené sumy – o 750 milionů dolarů. Jednalo se o nevýraznější skokové navýšení nabízené sumy v historii amerických frekvenčních aukcí. Americkou Federální komisi pro komunikace přimělo ke změně dražebních pravidel.
Milgrom také radil například firmám jako Yahoo či Google s koncipováním jejich aukcí inzertního prostoru.
Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.