Britská maloobchodní síť Marks & Spencer, jež se soustředí zejména na prodej oděvů, propustí sedm tisíc svých zaměstnanců. Jde o nejnovější oběti ekonomických dopadů koronavirové nákazy, která na kamenné prodejny s oděvy udeřila obzvláště ničivě. Marks & Spencer sníží stavy svých zaměstnanců v příštích třech měsících. Minulý měsíc už přitom oznámil propuštění takřka tisícovky lidí.
Koronavirus udeřil na oděvní prodejny celosvětově. Česká obchodní centra, shopping mally či retail parky vyklízejí prodejci oděvů či obuvi. Jejich prodejní místa zatím nikdo nezaplňuje, místo nazdobených výloh je vidět jen nekonkrétní nápis „Coming soon“. Již brzy. Ale co? Kdo? Z Česka se nedávno stáhl třeba francouzský oděvní řetězec Camaieu, jenž tu provozoval skoro třicet kamenných obchodů. V problémech je také společnost L Brands, pod níž spadá značka luxusního spodního prádla Victoria’s Secret. A mnozí další.
Nyní, když v rostoucí míře hrozí závažný průběh podzimní vlny pandemie koronaviru, se obavy tuzemských i zahraničních prodejců oděvů stupňují. Podzim může být likvidační pro celou řadu z těch, kteří jarní vlnu pandemie ještě ustali.
Tržby maloobchodních prodejců oděvů, těch v kamenných prodejnách, ještě v červnu, podle nejnovějších údajů ČSÚ, klesaly meziročně o více než šestnáct procent. Přitom tržby maloobchodu jako celku byly v červnu už víceméně na loňské úrovni. A vyšší než loňské tržby pak zaznamenali třeba prodejci sportovních potřeb, a zejména on-line obchody.
To není náhoda. Koronavirová krize naučila v e-shopech nakupovat i ty Čechy, kteří tak dosud nečinili. Tržby tuzemských e-shopů tak letos mohou atakovat hranici 200 miliard korun. Dosavadní rekord, loňský, přitom činí 155 miliard.
Navíc koronavirová krize snížila zájem o formálnější oblečení a obuv, jakou jsou obleky, kostýmy, ale i třeba džíny. Naopak sportovní a pohodlné oblečení získalo na popularitě. Důvod je zřejmý: když byli lidé více doma, třeba i na home officu, nepotřebovali tolik formálního, luxusnějšího oblečení, které normálně do zaměstnání nosí. Mnozí zůstávají i u tohoto návyku. Nakupují více pohodlného a sportovního oblečení než dříve a nakupují celkově více oblečení či obuvi přes internet. Kamenné obchody s oděvy tudíž ztrácejí zákazníky a vyklízejí tuzemská obchodní centra a retail parky. Podobný trend je patrný i v zahraničí.
Odklon od formálního zboří zrcadlí i vývoj akcií firem jako Hugo Boss nebo Levi Strauss, které během koronavirové krize dramaticky poklesly a dosud se nezotavily – jsou stále skoro jen na polovině své úrovně ze začátku letošního roku. To znamená, že investoři nevěří v rychlý růst ziskovosti těchto firem k předkoronavirovému trendu.
Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.