V souvislosti s možným nouzovým převzetím leteckého dopravce Smartwings českou vládou se opět rozvířila debata nad opodstatněností takového kroku. Kromě otázky principiálnosti takového převzetí ve vztahu k záchraně dalších částí ekonomiky (viz včerejší komentář) je třeba vzít v potaz fakt, že záchrana by se týkala i značky historicky cenné České aerolinie, ČSA, které jsou součástí skupiny Smartwings.
Stát by navíc stoprocentním ovládnutím Smartwings vytěsnil čínský státní kapitál. Čínská skupina CITIC, ovládaná čínským ministerstvem financí, totiž nyní vlastní bezmála polovinu Smartwings.
Ve světovém měřítku by masivní záchrana tuzemské aerolinky nebyla ojedinělá. Vlády všude v ekonomicky vyspělém světě zachraňují své letecké dopravce, včetně těch, kteří se specializují na lety do dovolenkových destinací.
Například vláda australského státu Queensland v současnosti podniká kroky za účelem záchrany kolabující aerolinky Virgin Australia. Zvažuje nouzový kapitálový vstup do ní, záchranný úvěr, garanci, či jinou formu finanční pomoci.
Převzetí podílu ve vlajkovém leteckém dopravci, Icelandair, zvažuje také islandská vláda. Vláda v Reykjavíku je také připravena pokrýt ztráty domácího dopravce, jež se den co den prohlubují v souvislosti s ekonomickými dopady pandemie koronaviru.
Německá vláda zachraňuje vlajkového dopravce Lufthansu. Jednou z intenzivně diskutovaných variant pomoci je získání 25,1procentního podílu v něm. Toto řešení obhajuje například ministr financí Olaf Scholz.
Podíl v Lufthanse žádá také rakouský kancléř Sebastian Kurz, resp. jeho vláda. Ta v současnosti jedná s německou aerolinkou o záchraně jedné z jeho dcer, Austrian Airlines. Podmiňuje ji právě kapitálovým vstupem do Lufthansy.
Švýcarský parlament začátkem května posvětil vládní injekci letecké branži v zemi čítající 1,9 miliardy švýcarských franků. Z tohoto balíku směřuje 1,275 miliardy franků ve formě záruk dopravcům Swiss a Edelweiss, které rovněž patří do skupiny Lufthansa.
Německá aerolinka Condor, specializující na lety do dovolenkových destinací, dcera zkrachovalé britské cestovní kanceláře Thomas Cook, aktuálně získala od německé vlády záchrannou půjčku v objemu 550 milionů eur.
Francouzsko-nizozemská skupina Air France-KLM si už s příslušnými vládami vyjednala obří záchranný balík čítající zhruba deset miliard eur půjček a garancí.
To jsou však jen některé příklady. Třeba v USA se také vláda stává klíčovým akcionářem tamních leteckých dopravců. Letecké branži v zemi navíc nově pomáhá americká centrální banka svým masivním programem odkupu podnikových dluhopisů.
Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.