Průměrná cena obou základních druhů pohonných hmot, benzínu Natural 95 a nafty, včera poprvé za více než jedenáct let činila méně než 26 korun na litr. Vyplývá to z dnešních dat společnosti CCS. Benzín se včera prodával průměrně za 25,79 koruny za litr, nafta za 25,98 koruny za litr. Naposledy stál litr obou těchto pohonných hmot méně než 26 korun dne 22. dubna 2009, tedy před více než jedenácti lety, vyplývá dále z dat CCS. Na přelomu let 2008 a 2009 klesala cena ropy – a tedy i pohonných hmot v ČR – v důsledku tehdejší světové finanční krize.
S výjimkou krátkého, zhruba čtyřměsíčního období od poloviny prosince 2008 právě do dubna 2009 nebyla za celé období minimálně od začátku roku 2005, od kdy CCS příslušnou statistiku vede, cena obou pohonných hmot pod úrovní 26 korun za litr. Až do včerejška. To dokládá, že trh s pohonnými hmotami v ČR prochází kvůli koronakrizi mimořádným obdobím.
Jeho mimořádnost je ještě patrnější z výpočtu toho, kolik litrů pohonných hmot lze zakoupit za částku odpovídající měsíční hrubé mzdě v ČR. Při předpokladu 3,1procentního meziročního růstu průměrné reálné měsíční mzdy v ČR v prvním letošním čtvrtletí, což je v současnosti mediánový odhad dle Bloombergu (data zveřejní ČSÚ počátkem června), činila vzhledem k souhrnné 3,6procentní inflaci letos od ledna do března průměrná mzda 34 666 korun. Za tuto sumu lze při současných cenách pořídit 1344 litrů benzínu Natural 95 a 1334 litrů nafty. Pro srovnání, když byly v dubnu 2009 ceny obou pohonných hmot naposledy pod úrovní 26 korun za litr, za tehdejší průměrnou mzdu – ve druhém čtvrtletí 2009 odpovídala 22 796 korunám – bylo možné pořídit 878 litrů benzínu a 902 litrů nafty.
Na svém absolutním cenovém minimu se v tomto miléniu cena obou základních druhů pohonných hmot – Naturalu 95 a nafty – ocitla dle údajů ČSÚ v prvním čtvrtletí roku 2002. Tehdy se kvůli ochromení letecké dopravy po útocích z 11. září 2001 cena benzínu v měsíčním sledování propadla pod 24 korun za litr a cena nafty dokonce k 21 korunám za litr. Za tehdejší hrubou měsíční mzdu – 14 083 korun – si ale motorista pořídil nakonec jen necelých 600 litrů benzínu a nějakých 670 litrů nafty. Tedy zhruba dvakrát menší objem než dnes.
Sečteno, podtrženo, pohonné hmoty v ČR jsou v těchto dnech vzhledem k výši průměrné mzdy vůbec nejdostupnější minimálně v celém tomto miléniu. A bude ještě lépe. V květnu se jejich cena propadne do blízkosti 25 korun za litr, neboť na světovém trhu s ropou stále existuje historicky nevídaný převis nabídky nad poptávkou, jež je stále ochromena kvůli koronaviru.
Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.