Pohonné hmoty v Česku v uplynulém týdnu pokračovaly ve svém zlevňování. Benzín zlevnil o deset haléřů na litr, nafta o dvanáct, takže se benzín aktuálně prodává za průměrnou cenu 31,51 koruny za litr, zatímco nafta za 31,07 koruny za litr. Benzín je tak nejlevnější od loňského dubna, nafta dokonce od loňského února.
V příštím týdnu pohonné hmoty ještě dále zlevní, v rozsahu kolem deset haléřů na litr.
Cena ropy Brent se totiž stále drží poblíž svého minima za celé období od roku 2017, mírně nad úrovní padesáti dolarů za barel.
Obchodníci s ropou mají obavu z aktuálního šíření koronavirové nákazy v desítkách zemí světa. Obávají se, že nákaza získává novou nežádoucí dynamiku a může být obávanou „černou labutí“, tedy událostí se zásadním, „světodějným“ neblahým dopadem. Celosvětová ekonomická aktivita by se výrazně utlumila, pročež by poptávka po ropě citelně klesla.
Ropa Brent se nyní prodává za méně než 52 dolarů za barel. Výrazněji levnější byla naposledy v polovině roku 2017. V letošním roce už zlevnila o takřka 22 procent, přičemž tuzemští prodejci pohonných hmot tento propad ještě zcela nepromítli do dalšího zlevnění benzínu i nafty u českých čerpacích stanic.
Efekt poklesu ceny ropy na cenu pohonných hmot umocní zpevnění koruny vůči dolaru. Česká měna v posledním zhruba týdnu posílila vůči té americké poměrně citelně, a to z úrovně kursu nad 23,30 na nynější úroveň 22,70 koruny za dolar. Posilování koruny způsobuje za jinak stejných podmínek snížení korunové ceny barelu ropy, které nakonec čerpadláři promítnou do konečné ceny.
Část obchodníků s ropou se domnívá, že letos teprve počtvrté za posledních čtyřicet let vůbec nevroste globální poptávka po ropě, právě kvůli šíření koronavirové nákazy. Ta prakticky celosvětově ochromuje nejen průmyslovou výrobu, ale také leteckou přepravu a turistický ruch, což se promítá do nižší poptávky po ropě a ropných produktech.
Členské státy kartelu OPEC v čele se Saúdskou Arábií a další klíčoví těžaři v čele s Ruskem se proto od včerejška ve Vídni radí, zda a případně o kolik dále snížit těžbu ropy, aby podpořili její cenu, resp. zamezili dalšímu propadu. Rijád tlačí na významné škrty v těžbě, čítající až 1,5 milionu barelů denně, Moskva je zatím proti – chce zachovat těžbu na stávající úrovni do konce letošního prvního pololetí.
Pokud k omezení těžby nedojde, cena ropy se dále propadne. Je však pravděpodobné, že nakonec i Rusko přistoupí na nějakou kompromisní dohodu. Ta však bude znamenat spíše stabilizaci cen ropy, nikoli jejich růst. Čeští řidiči se tedy zdražování bát nemusí ani výhledově. To je nepochybně světlejší stránka šíření koronavirové nákazy.
Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.