Přerušení výroby letadel Boeing 737 Max není dobrou zprávou pro amerického prezidenta Donalda Trumpa. V prvním letošním čtvrtletí, kdy zastavení produkce nastane, totiž kvůli němu dojde k poklesu výkonu celé americké ekonomiky. Přerušení výroby v příslušném čtvrtletí sníží anualizovaný čtvrtletní růst hrubého domácího produktu dle odhadů o 0,6 až jeden procentní bod.
Přerušení výroby totiž ovlivní nejen produkci a vytváření zásob samotného Boeingu, nýbrž i jeho dodavatelů. Od uzemnění problémových boeingů letos v březnu vykazuje americký vývoz civilních letadel z dlouhodobého hlediska podprůměrnou úroveň. V dubnu byl jejich vývoz nejnižší od roku 2011.
Přerušení výroby problémových boeingů by se nakonec nemělo projevit celoročně slabším výkonem americké ekonomiky, která je dostatečně velká, aby jej za dobu dvanácti měsíců dokázala vstřebat. Přesto jde o nepříjemnost, zvláště pro Trumpa, který chce být příští rok znovuzvolený prezidentem a máloco mu šance bere tolik jako škobrtání, ba dokonce útlum americké ekonomiky.
Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.