Anebo odejde nejen jako státnice, ale též rovnou jako „klimatická kancléřka.“ Teď je zřejmé, že si zvolila druhou možnost. Německá vládní koalice v pátek oznámila plán obřího balíku zelených opatření. Čechy musí zajímat. Zásadně totiž poznamenají i tuzemskou ekonomiku.
Berlín na ozdravení životního prostředí vyčlení v rámci zmíněného balíku 60 miliard eur, v přepočtu více než půldruhý bilion korun. Balík zelených opatření tedy svým objemem lehce předčí veškeré letošní výdaje českého státního rozpočtu.
Uvedení zelených opatření do praxe dále zdraží emise oxidu uhličitého, a naopak prostřednictvím poskytnutých finančních pobídek zlevní elektromobilitu či výstavbu energeticky úsporných budov.
Německu se totiž nedaří naplňovat stanovené cíle v oblasti boje proti změnám klimatu. Berlín nyní zřejmě napře všechny své síly – a ony desítky miliard eur k tomu –, aby do roku 2030 snížil emise skleníkových plynů o 55 procent v porovnání s jejich úrovní z roku 1990.
Finanční podpora elektroaut či nabíjecích stanic zrychlí německý ústup od automobilů s tradičním pohonem. Od nich se bude Berlín snažit řidiče odradit zvýšením daně právě na tradiční pohon, vypouštějící nežádoucí objem škodlivin.
Zdanění se nevyhnou ani třeba letenky na vnitrostátních linkách. Naopak se bude Berlín snažit finančně podpořit rozvoj železniční přepravy. Daňově dále zatíží veškerou silniční nákladní přepravu.
Značná debata se mezi koaličními partnery, kancléřčinými křesťanskými demokraty a sociálními demokraty, vedla o míru, v jaké budou zdraženy emise oxidu uhličitého. Křesťanští demokraté nadále trvají na politice nulového rozpočtového schodku. To ovšem znamená, že podstatná část obřího zeleného balíku opatření bude financována z inkasa daňového zatížení uhlíku.
Německý balíček tak může mít závažné důsledky i pro českou ekonomiku. Kvůli propojení německého a českého trhu s elektřinou lze očekávat další silný tlak na zdražení elektřiny českým domácnostem v příštích letech. Ten pochopitelně umocní německá finanční podpora elektromobilitě či železnici, ve velké míře elektrifikované.
Sílící poptávka Němců po elektřině narazí na omezenou nabídku, kterou způsobí plánované uzavírání tamních jaderných a uhelných elektráren. Tempo tohoto uzavírání zřejmě nový balíček ještě urychlí, neboť prodraží výrobu elektřiny prostřednictvím uhlí.
Pro českou ekonomiku může být výzvou také právě rychlé německé opouštění tradiční automobilové přepravy. Na výrobě a vývozu benzínových či dieselových aut je Česko stále vysoce závislé a Německo představuje i ve světovém měřítku velký automobilový trh.
Dodatečné daňové zatížení nákladní přepravy v Německu může rovněž vést ke zdražení také v Česku, protože po německých silnicích a dálnicích vozí kamiony celou škálu zboží a produktů, které se z Česka buď vyvážejí, nebo se do něj naopak importují. Tato přeprava nyní zdraží.
Pokud bude, jak se zdá, Německo převážnou část balíku financovat nikoli rozpočtovým schodkem, případně snížením přebytku, ale navýšením daňového zatížení emisí oxidu uhličitého, může být dopad na českou ekonomiku zásadně negativní. A to z důvodu markantního růstu nákladů v oblasti zahraničního obchodu či energetiky.
Ekonomické ohledy ale z hlediska Berlína ustupují mírně do pozadí, zvláště ty týkající se jiných zemí. Německý balík zelených opatření představuje balík starostí pro českou ekonomiku. V příštích letech se ukáže, zda jsou Češi ve jménu boje s klimatickými změnami ochotni tancovat podle německých not a obětovat leccos ze svého blahobytu.
Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.