#Lukáš Kovanda, Ph. D.

Proč dárky nosí Ježíšek

23. prosince 2010

Dárky nosí Ježíšek. Jasně to plyne ze studií slovutných ekonomů. Proslulý je v tomto ohledu 17 let starý spis Joela Waldfogela, profesora ekonomie z Yaleovy univerzity. Dospěl k poznání, že vánoční obdarovávání je velmi neefektivní.

Pro měření neefektivit v daňové oblasti užívají ekonomové pojmu „umrtvená ztráta“. Vyjadřuje ztráty ekonomiky plynoucí ze změn chování firem a jednotlivců, na něž je berně uvalena. Waldfogel dal tuto teorii do souvislosti nikoli s daněmi, ale s Vánocemi. Vypočetl, že – opět to bude znít nehezky – „umrtvená ztráta Vánoc“ činí v průměru deset procent až třetinu z ceny dárků (viz také článek autora blogu z roku 2007). To proto, že dárky se ne vždy strefí do tužeb a přání obdarovaných. K „umrtvené ztrátě Vánoc“ by nedošlo jen tehdy, pokud by si každý kupoval dárky kud sám nebo by pod stromeček dostával vždy jen obálku s hotovostí. Tak to však nebylo, není a nebude.

Vzhledem k tomu, že podle průzkumu společnosti GfK letos Češi v průměru za dárky utratí maximálně 6300 Kč, znamená to, že z celkové sumy na dary – více než 66 miliard korun – jde až 22 miliard „do ztracena“.

Vánoční obdarovávání jde s lidským pokolením už tisíce let. Ale ta neefektivita! Takové nedosahuje ani česká státní správa. Nedosahovali jí snad ani bankéři z Wall Streetu před finanční krizí, kterou rozpoutali! To zkrátka projde jenom Ježíškovi. A procházelo mu to už za Přemyslovců, za císaře pána, za protektorátu, za bolševika. Takovou hroší kůži, takovou schopnost docílit svého za každého režimu nemá ani ten nejotrlejší z otrlých. To zmůže jedině Ježíšek!

Ostatně není divu. Ekonom Waldfogel počítal ztráty čistě materiálního rázu: nezapočetl pohlazení na duši, jež nám dárky přinášejí. A toto pohlazení ztrátu z neefektivity více než kompenzuje – i když jinak než finančně. A to je právě Ježíškova práce. Sice není levná – jen letos u nás vyjde až na 22 miliard -, ale i tak za to stojí. Všichni totiž máme Ježíška v sobě. Toužíme hladit po duši i být hlazeni. A hlavně o svátcích. Vánoce a Ježíšek ztělesňují dokonalou efektivitu ducha.

Tak šťastné a veselé! A nepředřené ani nevydřené…

Lukáš Kovanda

Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.

Více o mně

Odebírejte ekonomické komentáře