Nejnovější čtvrtletní výsledky Microsoftu pozitivně překvapily a největší zásluhu na tom mají cloudové služby pro firmy a domácnosti. Microsoft v téhle sféře mohutně roste a na svých výkonných počítačích skladuje ohromná množství dat pro firmy a domácnosti z celého světa. A nechává si za to dobře zaplatit. Tržby v tomto segmentu činí za uplynulé čtvrtletí přes jedenáct miliard dolarů. Microsoftu se ale daří i v případě svých dalších produktů.
Čím to, že se teď Microsoftu tak dobře daří? Má nové služby nebo nové produkty? Microsoft není a nikdy nebyl tak mediálně atraktivní jako Apple, ale teď se mu daří podstatně víc.
Není to záležitost jen posledních měsíců či čtvrtletí, ale už posledních tří let, protože za poslední 3 roky přidaly akcie Microsoftu o desítky procentních bodů více než akcie Applu. procent. Microsoftu se daří hlavně proto, že dokázal zachytit trend nástupu cloudových služeb a vlastně společně s Amazonem určuje tón celému tomuto prudce se rozvíjejícímu segmentu. Takže zatímco Amazon byl v roce 2014 dvanáctkrát větší než Microsoft, co se týče tržeb za cloud, tak nyní této rozdíl je už jenom zhruba čtyřnásobný. To znamená, že Amazon je sice stále větší, ale Microsoft ho dohání a společně tedy ovládají stále větší podíl tohoto perspektivního trhu.
I Apple je v těch cloudových službách silný nebo sílící, je to tedy obor, kde bude ten největší boj o zákazníky a kde se bude rozhodovat o budoucnosti těchto největších technologických firem?
Ve velké míře ano, nebude to asi úplně jediné bojiště, ale rozhodně bude hrát zcela zásadní roli, i ve světle toho, co přichází, to znamená ve světle internetu věcí, blockchainových technologií, virtuální reality, umělé inteligence. To jsou všechno technologie, které vlastně dodávají tomu cloudu další růstový impuls, protože cloud je nesmírně efektivní technologie, která umožňuje využívat velké výpočetní síly těch vzdálených serverů.
Microsoftu rostly tržby i v ostatních segmentech, což jsou zejména služby pro domácnosti, klasické softwarové programy jako Office a taky hardware. Jak se mu daří v těchhle segmentech?
Daří se mu dobře, protože Microsoft velice zdařile dokáže mixovat tradiční IT odvětví s těmi právě nastupujícími trendy. Samozřejmě těžiště je na těch nastupujících trendech, ale Microsoft velice umně snoubí jak ten tradiční svět s tím světem nastupujícím a trochu ve stínu Applu a dalších velkých jmen dokázal vybudovat velice solidní byznysmodel. To se třeba tak úplně nezdařilo IBM, což je další tradiční IT značka, ještě tradičnější než Microsoft. Ale IBM tolik nedokázala trend třeba cloudu zachytit jako právě Microsoft, takže to není nic samozřejmého a zdá se tedy, že Microsoftu notně svědčí vedení šéfa Satyi Nadelly. Firemní kultura, kterou zavedl, se příznivě odráží v hospodářském výsledku.
Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.