Uzemnění problémových letadel Boeing 737 MAX by mohlo skončit už koncem května. Věří v to americký Federální úřad pro letectví. Klidně to ale může být i později. Představitelé třetích největších amerických aerolinek, United Airlines, jsou opatrnější: říkají, že předpokládají, že v létě už dané stroje budou ve vzduchu. Pokud ne, i tisícům Čechů se zkomplikují dovolené. Co hůř, hrozí také propouštění, ztráty tuzemských aerolinek či regionálních letišť – ty by zaplatil daňový poplatník.
Dominantní tuzemský letecký přepravce v důsledku uzemnění přišel zhruba o třetinu letounů. To už se musí projevit. O práci se strachuje personál aerolinek. S nástupem sezóny dovolených ovšem množství komplikací rapidně vzroste, protože aerolinky či cestovní kanceláře s problémovými boeingy počítají i pro své charterové lety.
Uzemnění letadel typu Boeing 737 Max současně ohrožuje česká regionální letiště a jejich zaměstnance. Ve vážných hospodářských potížích, spojených s propouštěním, se v letošní sezóně může ocitnout například Letiště Leoše Janáčka Ostrava nebo pardubické letiště.
Lety regionálních letišť ruší zejména společnost Smartwings, která kvůli nucenému uzemnění zmíněných typů boeingů plánuje letos zrušit osm procent letů. Z Pardubic letos nebude operovat lety do dovolenkových destinací v Řecku, Turecku či Bulharsku. Smartwings má ve flotile sedm letadel Boeing 737 Max a dalších devět měla společnost obdržet do začátku letní sezóny. Nová letadla Boeing 737 Max tak měla v letní sezoně činit zhruba jednu třetinu flotily.
Lety ale ruší také třeba aerolinka Ryanair, která ze své nabídky stahuje lety z Pardubic do Londýna.
Zrušené lety znamenají pro pardubické letiště závažný výpadek tržeb. Už loni přitom letiště bylo ve ztrátě zhruba 20 milionů korun, letos může být až dvojnásobná. Akcionáři letiště jsou město Pardubice a Pardubický kraj, tudíž ztráta je nepříznivě poznamená zejména obecní, resp. krajský rozpočet. V konečném důsledku ji ale ponese daňový poplatník. Ani jeho kapsa není bezedná, takže části zaměstnanců letiště hrozí propouštění, aby se ztráta zmírnila.
Ostravské letiště zase přijde až o třicet procent letních charterových letů. Kvůli uzemnění boeingů ruší své lety jak letecké společnosti, tak cestovní kanceláře.
Regionální letiště přitom i bez uzemnění poslední dobou bojují o přežití. Potýkají se se stále nedostatečným počtem odbavených pasažérů a nízkým počtem linek. Karlovarské letiště musel loni finanční injekcí stavět na nohy kraj, a to kvůli odlivu ruské klientely. Ostravské letiště decimuje blízká polská konkurence, takže za posledních patnáct let se mu nepodařilo výrazněji navýšit počet linek – navzdory miliardám, které do něj kraj nasypal.
Uzemnění je pro menší česká letiště další ránou – a v nevhodnou dobu.
Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.