Ministr Ťok řídil resort dopravy od roku 2014. Letos by to bylo pět let. Je zřejmé, že dálnice ani železniční koridory se nepostaví přes noc. Ostatně, jak ukazuje graf níže, zaostávání Česka v budování dálniční sítě není novou záležitostí. Na počátku milénia jsme měli v přepočtu na obyvatele rozsáhlejší dálniční síť než Maďaři i Poláci. Nyní však má Maďarsko zhruba 2,5krát více dálnic na obyvatele než ČR a viditelně nás dotahuje také Polsko. Poláci v absolutním vyjádření, tj. bez přepočtu na obyvatele, vybudovali v letech 2000 až 2016 2,5krát více kilometrů dálnic než ČR. Ovšem ani v posledním celém Ťokově roce v úřadu ministra dopravy, v roce 2018, se situace nijak nezlepšila. Česko loni dokončilo pouze čtyři kilometry dálnic.
Zdůvodňovat pomalou výstavbu na konci desetiletí situací v jeho první polovině, jak tak činil Ťok, je už poněkud zarážející. Nad nedostatečným tempem výstavby infrastruktury se opakovaně pozastavovaly a pozastavují mezinárodní instituce nebo Evropská komise. Resort dopravy je jistě obtížný, ale i tak měly a mohly být Ťokovy výsledky za celé jeho funkční období lepší.
Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.