Pral se, až uši lítaly. Doslova. Přesto záhy usednul ve správní radě velké globální korporace. Boxer Evander Holyfield, někdejší šampion těžké váhy, jemuž v červnu 1997 při nezapomenutelné ringové bitce o titul mistra světa ukousl kus ucha neméně proslulý Mike Tyson, se stal v roce 1998 členem správní rady (rady ředitelů) firmy Coca-Cola. Nebyl jediným sportovcem, který přesídlil do podnikové zasedačky.
Basketbalista Michael Jordan působil jako jeden z ředitelů společnosti Oakley, jež vyrábí sluneční brýle, a někdejší tenistka Billie Jean Kingová se před jedenácti lety stala členkou správní rady cigaretové korporace Philip Morris (dnes Altria). Do vrcholných orgánů významných firem ale rády zamíří i celebrity jiné než sportovní. Černošský herec Sidney Poitier usedl do správní rady společnosti Disney roku 1994, Al Gore, někdejší viceprezident Spojených států, se o devět let později stal členem správní rady počítačové firmy Apple a bývalý prezident USA Gerald Ford prý šokoval ostatní členy správní rady pojišťovny AIG, když se po svém nástupu bezelstně otázal, jaký je vlastně rozdíl mezi „tržbami“ a „vlastním jměním“.
Proč to korporace dělají? Proč obsazují do významných funkcí osoby, které se „jen“ rvou do krve, případně nemají o příslušném byznysu ani tušení, byť by šlo o exprezidenta USA? Na to hledají odpověď autoři odborné studie Reaching for the Stars: The Appointment of Celebrities to Corporate Boards, o níž referuje jedno z nedávných čísel časopisu The Economist. Odpověď je jasná: celebrita ve správní radě zdražuje akcie dané společnosti. Kupříkladu v den, kdy byl do rady „obsazen“ Poitier, vylétly akcie Disney o 4,2 procenta. Tím to ovšem nekončí. Autoři studie na rozsáhlých datech z let 1985 až 2006 ukazují, že akciím firmy, v jejíchž orgánech zasedne celebrita, se nadstandardně daří také v následujících letech. Důvodem je takzvaný efekt zviditelnění: známá tvář v radě magnetizuje investory, kteří vyhánějí poptávku po akciích vzhůru.
Pak se není co divit, že ze 70 000 postů ve správních radách amerických firem jich v uvedeném období obsadily 700 právě celebrity. Navzdory tomu, že mnohé z nich toho k vlastnímu byznysu firmy příliš co říci nemají.
Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.