Podmínky v českém průmyslu se v říjnu sice dále zlepšovaly, avšak nejslabším tempem za poslední takřka dva roky. Ztráta dynamiky je patrná zejména v automobilovém průmyslu, který se potýká s poklesem nových zakázek.
Evropským automobilkám činí značné obtíže přechod na nové emisní testy, což společně s pokračujícím nasycováním zejména západoevropského automobilového trhu vede k útlumu celého automobilového sektoru.
Zvláště markantní je tento útlum v sousedním Německu, jehož ekonomika právě kvůli ztrátě dynamiky v automobilovém sektoru ve třetím čtvrtletí pouze stagnovala. Stahovala tak dolů ekonomiku celé eurozóny, jejíž růst citelně zaostal za očekáváním. A stahuje dolů také český průmysl, který je na dobré kondici německé automobilové výroby zásadním způsobem závislý.
Z důvodu poklesu dynamiky automobilového sektoru a také z důvodu možné další eskalace obchodní války mezi Spojenými státy a Čínou vykazují průmyslové podniky v ČR nejnižší míru optimismu ohledně rozvoje budoucí výroby za posledních více než pět let. Podniky také trápí růst cen výrobních surovin a paliva. Evergreenem pak je nářek nad nedostatkem vhodné pracovní síly, ačkoli řady pracujících se v říjnu dále rozrostly.
Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.