Je nákup uměleckých děl pouze výsadou bohatých, nebo může umění, s určitém utřízení priorit, sbírat každý? A jak pražský trh s uměním vypadá? O tom, ale i o životě v Americe po zvolení Donalda Trumpa prezidentem, se s moderátorem Lukášem Kovandou ve studiu Ecofinu bavila podnikatelka a sběratelka umění Barbora Calaba.
„V Kalifornii a v Silicon Valley nikdo nevěřil, že se Donald Trump stane prezidentem… Přišlo to jako absolutní šok,“ říká Calaba, která dlouho dobu žila v Silicon Valley a v současnosti, mimo jiné, pracuje pro americkou společnost Yelp. Blízký konec současného rozštěpení americké politické scény se však podle ní neblíží, Donald Trump bude zvolen znovu.
I to je jeden z důvodů, proč Barbora Silicon Valley opustila. „Silicon Valley je hodně o telecommutingu,“ vysvětluje s tím, že práce na dálku je v amerických technologických společnostech běžná, a tak může pro Yelp nadále dělat i z Čech. Zaměstnavatelé, jako je ten její, chtějí lidi zbavit nutnosti trávit velkou část svého času v zácpách, tvrdí. Alespoň jeden den z týdne proto bývá home office.
Po návratu do Čech se Barbora Calaba začala věnovat investování do umění. Pražský trh s uměním je podle ní však v současnosti až příliš divoký. „Dá se říct, že tady nastal obrovský boom … ceny jsou až bych řekla nehorázné,“ uvedla. Dokud se ceny trochu neuklidní, nic prý znovu kupovat nehodlá.
Calaba přitom trvá na tom, že pokud má člověk umění rád a udělá z něj svou prioritu, nemusí být miliardářem, aby jej mohl začít sbírat. „Sběratelství není exklusivně doménou bohatých lidí, je to spíš o kompromisech.“
Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.