Spotřebitelé utrácí i přes vyšší výdaje za bydlení a elektřinu.
Češi mají práci a jsou ochotni utrácet za zboží, které nutně nepotřebují.
Rádi a častěji nakupujeme v internetových obchodech.
Červencové maloobchodní tržby dávají zapomenout na jejich červnové „škobrtnutí“. Opět se zdají být v plné síle, připraveny být letos klíčovým tahounem české ekonomiky. Červencový návrat meziroční dynamiky růstu maloobchodních tržeb nad úroveň pěti procent (v červnu pouze 2,1 procenta) naznačuje, že spotřebitele zatím od výdajů příliš neodrazuje zdražující bydlení nebo růst cen elektřiny. Jejich sentiment sice mírně sestoupil z historických maxim, dosažených v první polovině letošního roku, avšak spotřebitelský apetýt zůstává nadále silný. K růstu tržeb suverénně nejvíce přispívá nepotravinářský segment, což značí, že Češi jsou ochotni utrácet za zboží, které nutně nepotřebují. Dramaticky rostou tržby internetovým obchodům a Češi také neváhají ve velkém utrácet za elektroniku. To svědčí o tom, že se v dohledné době příliš neobávají zhoršení své finanční situace a už vůbec ne například vyhazovu. Napjatá situace na trhu práce jim nahrává a upevňuje jejich spotřebitelské sebevědomí. Nicméně v širším pohledu, po zahrnutí automobilového segmentu, doléhá i na tuzemský maloobchod ochlazování tuzemské poptávky po automobilech, plynoucí z nasycování trhu. ČR patří k menšině zemí EU, v nichž letos v prvním pololetí došlo k poklesu počtu registrací nových osobních aut, což je varovný signál. Maloobchod by však letos měl přidat zhruba stejně jako loni, 5,5 procenta, a spotřeba domácností pak spolu s investicemi bude v roce 2018 tahounem celé české ekonomiky.
Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.