Pop-ekonomie
Když Jim O´Neill, nynější šéf Goldman Sachs Asset Management, přišel v roce 2001 v jedné své studii s akronymem BRIC, patrně netušil, že kromě toho, že popisuje měnící se svět, sám i svět mění – alespoň tedy svět finančního marketingu.
Akronym BRIC – složenina prvních písmen anglického názvu Brazílie, Ruska, Indie a Číny, tedy tehdy nastupujících hvězd globální ekonomiky – od té doby v investorském světě stále rezonuje. Doslova symbolizuje takzvané „rozvíjející se trhy“ čili ekonomiky, které sice (ještě) nepatří mezi ty hospodářsky vyspělé, ale svým značným potenciálem slibují v éře globalizace investorům mnohem vyšší výnosy.
Jak však O´Neill před několika dny připomněl na pražské konferenci společnosti Prague Twenty, na označení „rozvíjející se trh“ například v souvislosti s Čínou bychom již měli zapomenout; její ekonomická síla a vyspělost je taková, že by se pro ni – ale nepochybně i ostatní tři země – hodilo spíše označení „růstový trh“.
Tak či onak, samé užití akronymů či zkratek pro označení států, jež slibují dobré investiční příležitosti, se stalo marketingovým hitem. Takže dnes by měl každý správný investor umět i o půlnoci vysvětlit též další „kódy“: MINTS (Malajsie, Indonésie, Nový Zéland, Thajsko, Singapur), CIVETS (Kolumbie, Indonésie, Vietnam, Egypt, Turecko, Jižní Afrika), MIST (Mexiko, Indonésie, Jižní Korea, Turecko), CASSH (Kanada, Austrálie, Singapur, Švýcarsko, Hong Kong) či – nejnověji – akronym CARBS (Kanada, Austrálie, Rusko, Brazílie, Jižní Afrika), s nímž na sklonku loňského roku přišli analytici banky Citigroup.
Proč to vše? Akademický výzkum prokazuje, že akcie, které se prodávají pod chytlavými „kódy“, takzvanými tickery (například láskyplný LUV), jsou v den vstupu na burzu výrazně úspěšnější než ostatní. Vysvětlením je, že když se lidé potýkají s komplikovanými záležitostmi (kterou investování – a nejen do akcií – je), rádi upřednostní (mentální) zkratku, která věc v jistém smyslu – v tom vjemovém – zjednoduší. Tudíž i fond, který investuje kupříkladu do zemí CASSH – a má to i v názvu -, bude patrně v očích investorů výrazně více sexy, než kdyby veškeré jeho investiční destinace byly zdlouhavě OE a dvojsmyslu zbavené OE vyjmenovány.
Vyšlo v Týdnu.
Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.