#Lukáš Kovanda, Ph. D.

Žraločí antiviry

29. října 2012

TECHNOLOGICKÉ ŽEBŘÍČKY

Kdo chvíli stál, už stojí opodál. Ve sféře technologií je to ještě přiléhavější poznatek než v jakémkoli jiném byznysu. Ti Češi a Slováci, kteří opodál rozhodně nestojí, dnes po právu patří k nejbohatším lidem na území bývalého Československa.

Spojuje je jméno a „rodné kořeny“, jejich osud však nikoli – vlastně mají osudy docela opačné. Řeč je o společnostech Yahoo a Yahoo Japan. Prvně jmenovaná internetová firma založená roku 1995 prožívá krušné časy. Ostrá konkurence Googlu a Facebooku ji dovedla například k tomu, že letos v dubnu oznámila propuštění dvou tisíc lidí (čtrnácti procent své pracovní síly).
Yahoo Japan, o rok mladší sestřička či spíše dceruška (jde o joint venture mezi americkou Yahoo a japonskou webovou firmou SoftBank), se zato nachází v nejlepší kondici. Nejen že ji na rozdíl od mateřské americké Yahoo dosud nikdy v návštěvnosti nepřekonal Google, ale v uplynulých pěti letech dosáhla růstu tržeb i zisku v každém roce. V Japonsku jasně dominuje. Ale vlastně nejen tam. Vévodí i celosvětově – pokud tedy přihlédneme k žebříčku nejlepších technologických firem dneška (viz Nejlepší technologické firmy), sestavenému na základě dat agentury Bloomberg.

Firmy jako žraloci

Uvedený žebříček jako klíčové kritérium zohledňuje takzvaný výnos z výzkumu a vývoje neboli aktuální meziroční změnu v tržbách dané společnosti přepočtenou na objem jejích příslušných výdajů na výzkum a vývoj. Čím vyšší tedy výnos z výzkumu a vývoje je, tím efektivněji „umí“ daná firma kapitalizovat prostředky jdoucí na výzkum a vývoj. A japonské Yahoo se vskutku daří! S výnosem z výzkumu a vývoje ve výši 36,2 v uvedeném pořadí překonává dokonce i technologickou ikonu Apple, která u stejné položky dosahuje hodnoty „pouze“ 17,71.
Kde se bere tak nebetyčný rozdíl mezi Yahoo a Yahoo Japan? Jak to, že ta první ztrácí krok se špičkami technologické sféry, zatímco druhá krok udává? „Firmy jsou jako žraloci. Pokud se přestanou hýbat, umírají,“ hledá odpověď Marc Benioff, zakladatel a nejvyšší šéf společnosti Salesforce. com (zajišťuje například cloudové technologie), která se v žebříčku umísťuje na solidním osmém místě. Zkrátka firma, která efektivně neinovuje, jako by zemřela – a smrti má v současnosti zjevně blíže Yahoo než Yahoo Japan.
V životodárném „hýbání se“ jde sám Benioff příkladem; byl to on, kdo vynalezl a rozpohyboval Chatter, jakýsi mix Facebooku a Twitteru určený pro firmy a podniky. Zaměstnanci Salesforce.com navíc každoročně podstupují nejméně dvoudenní „nalejvárnu“, během níž se dozvídají, jak efektivně inovovat a přicházet s nápady, které se stanou základem nějakého dalšího Chatteru.

Nemocnice na kraji disku

Čilými žraloky české (a slovenské) technologické sféry jsou v prvé řadě bezesporu společnosti poskytující antivirová řešení. V našem žebříčku sice ani jedna z nich nefiguruje, ale podle nedávné analýzy společnosti OPSWAT, která monitoruje trh počítačových bezpečnostních systémů, chrání téměř čtyřicet procent počítačů z celého světa právě antiviry z bývalého Československa. Vůbec nejvíce lidí používá coby IT ochranu produkty pražské společnosti Avast, které náleží 17,4 procenta globálního trhu. Na třetí příčce (po druhém Microsoftu) je bratislavská firma Eset, která vládne 11,1 procenta celosvětového trhu. Na pátém místě se pak umísťuje ještě jedna „československá“ společnost, brněnská AVG s více než deseti procenty trhu.
Že jsou československé antiviry opravdovým fenoménem, dokládá i tabulka českých a slovenských miliardářů, kteří zbohatli právě působením v technologické sféře (viz Českoslovenští technologičtí boháči). V první desítce je hned sedm těch, kteří pohádkově znásobili své jmění díky antivirům. Hned pět z deseti technologických miliardářů pak zbohatlo působením v Esetu, jehož klíčovým produktem je antivirový program NOD 32 čili „Nemocnice na okraji disku“ 32. Od počátku testování v roce 1998 nedošlo k jedinému výskytu volně šířeného počítačového červa nebo viru, který by tento program, v názvu parafrázující legendární československý seriál, nezachytil. Není divu, že NOD 32 je dnes jediným placeným antivirem, jenž se umísťuje na vrcholu žebříčku konkrétních antivirových produktů, sestaveného zmíněnou společností OPSWAT (s 8,3procentním podílem je třetí po avast! FreeAntivirus s 13,5 procenta a Microsoft Security Essentials s třinácti procenty). *

Tabulka

Nejlepší technologické firmy (podle efektivity výzkumu a vývoje)
název země oblast působení výnos z výzkumu a vývoje*
Yahoo Japan Japonsko internet 36,2
Apple USA počítače 17,71
NTT Data Japonsko počítače 6,61
Seagate Technology Irsko počítače 3,94
Western Digital USA počítače 2,8
Akamai Technology USA software 2,58
Teradata USA počítače 2,45
Salesforce.com USA software 2,06
FS Networks USA internet 1,94
AMSL Nizozemsko procesory 1,94
*) Výnos z výzkumu a vývoje je aktuální meziroční změna v tržbách dané společnosti
přepočtená na objem jejích výdajů na výzkum a vývoj ve stejném období. Zdroj: Bloomberg

Českoslovenští technologičtí boháči*
jméno klíčový projekt aktuální jmění v mld. Kč
1. Ivo Lukačovič Seznam.cz 7,5-8,5
2.-3. Eduard Kučera Avast 5,6-6,85
2.-3. Pavel Baudiš Avast 5,6-6,85
4. Aleš Zavoral Alza.cz 3,9-4,3
5.-7. Peter Paško Eset 3-4
5.-7. Rudolf Hrubý Eset 3-4
5.-7. Miroslav Trnka Eset 3-4
8. Ondřej Fryc Netretail Holding cca 2,5
9.-10. Maroš Grund Eset 1,5-2
9.-10. Richard Marko Eset 1,5-2
*) Uvedeno je deset nejbohatších Čechů a Slováků, jejichž primárním
zdrojem zbohatnutí je podnikání v technologickém sektoru.

Vyšlo v Týdnu.

Lukáš Kovanda

Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.

Více o mně

Odebírejte ekonomické komentáře