#Lukáš Kovanda, Ph. D.

Problémem NATO je hlavně Německo, říká možný brzký viceprezident USA

28. října 2024

A hlavním problémem Německa je Volkswagen, alespoň nyní, kdy se v automobilce i výstražně stávkuje

Problémem aliance NATO je hlavně Německo, říká možný brzký viceprezident USA J. D. Vance. Berlín podle něj nemůže již dále být „příjemcem dávek“ od USA, v podobě zajištění bezpečnosti, ale musí sám dávat více na bezpečnost a obranu.

Možný tlak Trumpovy administrativy na Německo může přijít v době, kdy se největší ekonomika EU i tak potýká se závažnými problémy hned na několika frontách.

Německo již nyní má problém plnit dílčí zelené cíle, které mu ukládá Brusel. Přitom třeba loni náhle zrušilo dotace na elektromobily, což způsobilo letošní vydatný propad poptávky po nich. Berlín dotace na elektromobily zrušil, protože mu Spolkový ústavní soud v Karlsruhe fakticky zatrhl vyvádění vládního dluhu mimo rozpočet. Berlín o to více musel škrtat, obnažila se plně napjatost jeho rozpočtu.

Pokud by na něj nyní Trump udeřil ve věci výdajů na obranu, bude škrtat o to vehementněji.

Německo se přitom i tak potýká s úpadkem vlastního průmyslu, částečně kvůli zelené agendě, částečně kvůli dlouhodobému, zato krátkozrakému pěstování závislosti na levném ruském plynu.

I právě chřadnoucí průmysl a stagnující ekonomika jsou zátěží německým veřejným financím. Německo proto jen těžko bude moci pokračovat v rozmáchlých zelených výdajích a dotacích, případně je ještě navyšovat, pokud bude muset pod Trumpovou pohrůžkou razantně navyšovat výdaje jiné, totiž ty na zbrojení.

Symbolem zmíněného chřadnutí německého průmyslu je v současnosti hlavně Volkswagen. Největší německá automobilka musí seškrtat náklady za v přepočtu více než 100 miliard korun. Vedení automobilky zvažuje zavření hned několika jejích závodů v Německu, dále plošné snížení mezd zaměstnanců o 10 % a zmrazení mezd pro léta 2025 a 2026.

Dnes o možných opatřeních informuje své zaměstnance, kteří již oznámili dnešní časově omezenou, hodinovou protestní stávku, ve středu pak začíná další kolo jednání s odbory.

Automobilka doplácí na chyby managementu, jenž se po skandálu Dieselgate roku 2015 snažil tak horlivě a nekriticky naslouchat často ideologickým pokynům z Bruselu, až se ocitl v jedné z nejtěžších chvil ve své takřka 90leté historii; během níž dosud nikdy nezavřel žádnou svoji německou fabriku, což je tedy čin, jejž nyní zvažuje.

A to, že Berlín loni zrušil dotace na elektromobily, samozřejmě hospodaření Volkswagenu dále přitížilo…

Lukáš Kovanda

Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.

Více o mně

Odebírejte ekonomické komentáře