Kdo s koho: „cukne“ stran dodávek ropy jako první Brusel, nebo Budapešť?
Pokud Budapešť, bude vítězem hlavně Chorvatsko Ukrajina už přes měsíc prohibitivně sankcionuje ruskou ropu od soukromého Lukoilu, ale ne od... více
EU ale místo pokut, dotací a dluhu má usilovat o vytváření podnikatelsky přívětivého prostředí, jinak bude dále ekonomicky upadat
Projevem problematičnosti ekonomického modelu EU není to, že má – či brzy mít může – padlé dinosauří automobilky. Ty mají Spojené státy také, stačí zavítat do Detroitu. Problém ekonomického modelu EU je zato v tom, že zároveň negeneruje Tesly, Riviany, Elony Musky nebo automobilky typu čínské BYD.
Schumpeterovská kreativní destrukce, motor pokroku, prostě v EU nefunguje. Chybí ty správné podnikatelské motivace a pobídky (incentivy, jak praví ekonomové) k inovacím. Pobídkami nejsou myšleny dotace!
Pobídkou je volný trh, tedy dostatečně deregulované a liberalizované prostředí, kde se podnikatel s nápadem může snadno zkusit prosadit.
Vždyť i čínská BYD, která dnes aspiruje na globálního vyzyvatele Tesly a deset let tajně spolupracovala s Applem na vývoji elektroauta s nakousnutým jablkem v logu, začínala v polovině 90. let jako garážová firma, jež si prostě usmyslela konkurovat dražším japonským výrobcům baterií. Žádnou dotační podporu z Pekingu BYD v raných časech neměla. Pekingské politbyro v té době v elektromobilitě budoucnost rozhodně nespatřovalo. Není divu. Nejsou to podnikatelé, jen politici. Politici nemají rýsovat budoucnost, ani ti z Evropské komise. Rýsovat budoucnost mají inovátorští podnikatelé. Politici je nejvýše mají pobízet, leč ne dotačně, nýbrž rozvolněním trhu a deregulací. Na tuto lekci EU zapomněla, přestože díky ní Evropa vyrostla v historicky hospodářsky nejúspěšnější celek světa.
Proč Musk nebo BYD nevyrostli v EU? Protože přes všechno krasořečnění není evropský jednotný trh přátelský k podnikatelům a inovacím.
Ostatně EU nyní hrozí právě Muskovi, že do výpočtu pokuty pro jeho sociální síť X zahrne nejen její vlastní tržby, ale i tržby jiných jeho firem, jako je vysoce inovativní SpaceX. Celková suma „flastru“ by se tak mohla výrazně zvýšit. Není tedy spíše cílem Bruselu zjevně nepohodlného podnikatele šikanózně z EU vypudit? Vypadá takhle snaha budovat podnikatelsky a inovačně přívětivé prostředí, po níž volá třeba i nedávno zveřejněná Draghiho zpráva?
Řešením fatálních problémů EU není „více Evropy“, není „více dluhu“, není „více dotací“. Brusel má místo toho usilovat o to, aby měl „více garážových firem“.
Pokud Budapešť, bude vítězem hlavně Chorvatsko Ukrajina už přes měsíc prohibitivně sankcionuje ruskou ropu od soukromého Lukoilu, ale ne od... více
Evropská komise se dohodla s Německem na nové podobě regulace, podle níž mají být nová auta od roku 2035 takzvaně uhlíkově... více
Veřejnost mystifikovali hned dvojmo, snad i strženi právě předvolební atmosférou Není tomu ještě ani týden, co vládní politici v čele s premiérem... více
Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.