Čínská státní automobilka SAIC zvažuje Česko pro svoji první evropskou továrnu, informuje dnešní španělský tisk
Česko by tak Číně pomáhalo obcházet nová cla EU Čínská státní automobilka SAIC postaví svoji první evropskou továrnu na výrobu... více
Čínská automobilka SAIC vzkazuje, že ceny stejně nezvedne
Největší evropská automobilka, německý Volkswagen, odsoudila dnešní definitivní zavedení cel EU na čínská elektroauta. Vyzývá jak Brusel, tak Peking k tomu, aby i přes dnešní definitivu v jednáních dále pokračovaly.
Dvanáct unijních zemí dnes dopoledne hlasovalo pro zavedení až 45procentních cel, zatímco čtyři, včetně Německa, byly proti. Zbytek zemí se hlasování zdržel.
Cla byla od letošního července zavedena provizorně a dnes tedy unijní země většinově rozhodly o jejich trvalém, minimálně pětiletém uplatnění.
Ještě do včerejška se mělo zato, že se Němci také spíše jen zdrží. Jestliže ale hlasovali proti, znamená to, že obava německých automobilek ze ztráty další části čínského trhu je větší, než se čekalo.
Peking totiž hrozí, že za zavedení unijních cel podnikne odvetu, včetně možných nových cel na unijní vozy s velkoobjemovými motory. Taková cla by byla další ranou pro německé automobilky, jako je právě Volkswagen, dále Mercedes, BMW či Porsche. Německý autoprůmysl přitom již nyní závažně upadá kvůli nezvládnuté energetické politice Německa, kvůli tamní i unijní zelené ideologii a souvisejícím přísným emisním normám či kvůli dotacím a přeregulovanosti, které umrtvují přirozené podnikatelské a inovační instinkty.
Je přitom otázkou, do jaké míry budou cla efektivní. Čínská státní automobilka SAIC dnes před hlasováním vzkázala, že případné trvale navýšené clo do koncových cen svých aut prodávaných v EU stejně nepromítne. Místo toho ale, jak naznačuje, mohla zlevnit, pokud by cla zvýšena nebyla. Takže podle ní se Brusel střílí do nohy v rámci své proklamované snahy o zelenou tranzici a její zásadní součást, tedy přechod k elektromobilitě.
Česko by tak Číně pomáhalo obcházet nová cla EU Čínská státní automobilka SAIC postaví svoji první evropskou továrnu na výrobu... více
Peking coby ústupek nabízí redukci svého cla, z níž by profitovaly hlavně německé automobilky Je stále pravděpodobnější, že EU sníží, nebo... více
Fiasko Green Dealu ji totiž nutí přejímat Trumpovu agendu, kterou dříve tolik kritizovala Evropská unie od první poloviny příštího měsíce... více
Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.