Pohonné hmoty dále zlevňují, kvůli slábnoucí Číně
Levné by měly zůstat na podzim i v příštím roce Ceny pohonných hmot v Česku dále klesají, nafta dokonce na více než... více
Saúdská Arábie totiž přechází na politiku levné ropy, kterou chce „vyřídit“ americké břidličné těžaře – čímž též znesnadní přechod na elektromobilitu
Pohonné hmoty v Česku dál zlevňují, v uplynulém týdnu ale tempo poklesu cen zpomalilo. Litr nejprodávanějšího benzinu Natural 95 se aktuálně u čerpacích stanic v Česku prodává v průměru za 35,28 koruny, před týdnem byl o 20 haléřů dražší. Nafta zlevnila o 13 haléřů na litru, za litr teď řidiči dají průměrně 33,59 koruny. Benzin zůstává nejlevnější téměř za poslední tři roky, naposledy se na podobných cenových úrovních prodával v říjnu 2021, nafta byla naposledy levnější loni na konci července.
Pohonné hmoty přitom zlevní i v příštím týdnu, a to o zhruba 30 haléřů na litr. Ropa na světových trzích totiž dále zlevňuje. Za poslední tři dny se cena ropy Brent snížila o další takřka tři procenta a při úrovni necelých 72 dolarů za barel je blízko svého několikaletého minima, těsně pod 70 dolary za barel, na něž se propadla v první polovině září.
Důvodem propadu ceny ropy je nyní bezprostředně zpráva listu Financial Times, že Saúdská Arábie zvažuje navýšení těžby. Rijád údajně dokonce hodlá opustit svůj neoficiální cíl pro cenu ropy ve výši 100 dolarů za barel, aby tak získal vyšší tržní podíl. Saúdská Arábie totiž těží ropu při nižších nákladech než například její američtí konkurenti těžící z břidličných písků. Saúdové tedy zjevně sázejí na to, že při současných podmínkách ve světě, zejména při nedostatečném výkonu čínské ekonomiky, nemají šanci cenu ropy dostatečně „vyšponovat“. Takže právě opouštějí cíl vysoké ceny, aby naopak prostřednictvím navýšení těžby, a tedy snížením ceny ropy, učinili podstatnou část břidličných těžařů neprofitabilními. Ti – věří Saúdové – tak své vrty zavřou, omezí využívanou kapacitu, a Rijád bude nižší cenu ropy kompenzovat navýšením tržního podílu.
Takový krok mimochodem dále znesnadní přechod na elektromobilitu, zejména v Evropě. Například v Německu se letos v létě prodeje elektroaut propadaly meziročně až o 70 procent, hlavně v důsledku loňského ukončení jejich dotování. Levná ropa a levné pohonné hmoty samozřejmě nejsou tím, co by mělo potenciál poptávku po elektroautech oživit.
Nabídku ropy na světovém trhu navíc nemusí zvýšit jen uvedený krok Rijádu, nýbrž i čerstvá dohoda znesvářených stran libyjské občanské války, spočívající ve shodě na jmenování nového vedení tamní centrální banky. Takový krok může dláždit cestu k uklidnění situace v severoafrické členské zemi kartelu OPEC, které by následně opět zvedlo její ropnou produkci.
Potenciálně vyšší nabídka saúdské a libyjské ropy na světovém trhu již nyní sráží její cenu. Na straně poptávky pak cenu ropy trvaleji tlačí dolů přetrvávající problémy čínské ekonomiky. Peking se v těchto dnech sice snaží podpořit ekonomický růst v zemi sadou opatření, včetně zamýšlené kapitálové injekce největším bankám, první od světové finanční krize roku 2008. Avšak obchodníci s ropou zatím tato opatření nepovažují za dostatečně silná, aby nastartovala poptávku největšího světového dovozce ropy natolik, že vykompenzuje pokles způsobený zmíněným možným nárůstem lybijské, a zejména saúdské ropy.
Levné by měly zůstat na podzim i v příštím roce Ceny pohonných hmot v Česku dále klesají, nafta dokonce na více než... více
Pohonné hmoty v Česku v uplynulém týdnu pokračovaly ve své zlevňování, byť pomalejším tempem než o týden dříve. Benzín zlevnil o 9... více
Z Česka se nenápadně stal eurounijní „ráj levných pohonných hmot“ – levněji v celé EU tankují jen v Bulharsku a na Maltě Pohonné... více
Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.