Německo – a s ním i Česko – má další problém
Největší evropská automobilka, Volkswagen, má další problém – a Evropa, Německo i Česko s ním. Největší čínský výrobce elektroaut (a po... více
Fiasko Green Dealu ji totiž nutí přejímat Trumpovu agendu, kterou dříve tolik kritizovala
Evropská unie od první poloviny příštího měsíce výrazně navýší cla na čínská elektroauta, až do výše přesahující 38 procent. EU tak činí na základě prověrky systému dotování výroby čínských elektroaut, kterou zahájila loni. Čína už uvedla, že podnikne odvetné kroky. Akcie firem čínského segmentu výroby elektrout se v reakci propadají. Například akcie automobilek Geely a Xpeng klesají o osm procent.
Brusel tak přejímá agendu bývalého amerického prezidenta Donalda Trumpa. Přitom když svého času Trump Bílý dům obýval, činovníci zemí Evropské unie jej za zavádění cel zhusta kritizovali.
Když v letech Trump 2018 a 2019 stupňoval obchodní válku s Čínou, tehdejší eurokomisař pro obchod Pierre Moscovici to nepřímo, ale ostře kritizoval, když pronesl, že „protekcionismus je hlavní hrozba celosvětovému hospodářskému růstu“ (viz zde: https://en.unav.edu/web/global-affairs/detalle/-/blogs/la-guerra-economica-china-eeuu-y-la-ue-riesgos-pero-tambien-oportunidades). V tom měl pravdu. Zavádění cel skutečně ekonomickému růstu nesvědčí. Nyní se ale ta samá Evropská unie uchyluje k podobnému, „trumpovskému“ opatření, které tehdy kritizovala.
Důvodem je zejména ta skutečnost, že se svojí zelenou agendou, Green Dealem, chytla do vlastní pasti.
EU právě proto uvalí dodatečná cla na čínská elektroauta nad stávající úrovní deseti procent. Opatření, které s šestiletým zpožděním imituje Trumpa, má pak vstoupit v platnost letos 4. července.
Trump své navyšování cel na čínské zboží v letech 2018 a 2019 vysvětloval snahou vrátit pracovní místa do USA. I to tehdy Brusel zpochybňoval. Přitom automobilka Volvo, vlastněná zmíněným čínským konglomerátem Zhejiang Geely, přesunuje podle nedělních Timesů (zde: https://www.thetimes.com/business-money/companies/article/volvo-to-shift-ev-production-to-europe-to-escape-china-tariffs-btx9swhr6) výrobu svých elektrických vozů EX30 a EX90 z Číny do Belgie. Trump tedy, zdá se, úplně planě nepromlouval.
Evropská unie obrátila a přebírá Trumpovu agendu obchodních válek, kterou dříve kritizovala, neboť ji k tomu dohání právě vlastní fiasko její zelené agendy, takzvaně Green Dealu. V jejím rámci natolik dusivě přeregulovala výrobu aut se spalovacími motory, v níž evropské automobilky celosvětově excelují, že evropskému autoprůmyslu zasazuje fatální ránu. Evropské automobilky musí dodržovat stále striktnější emisní normy. Zároveň EU v rámci zelené agendy tlačí na dotační podporu elektroaut, v jejichž výrobě jsou ovšem globálně úspěšné spíše čínské či americké automobilky, nikoli ty evropské. Hrozí tedy, že levná čínská elektroauta zaplaví evropský trh a ohrozí samotnou existenci některých evropských automobilek.
Brusel tak konečně zjišťuje, že se do dvé zelené agendy natolik zamotal, že ničí vlastní autoprůmysl, potenciálně tedy i miliony pracovních míst na starém kontinentu, zatímco na dluh, jímž zhusta financuje ony dotace, vlastně z (budoucích) peněz evropského daňového poplatníka platí už teď čínská pracovní místa a čínskou výrobu.
To je zkrátka fiasko tak zásadní, že náhle se Bruselu nepříčí dokonce ani obrácení se k Trumpovi a jeho druhdy ostře kritizované agendě.
Brusel ovšem nejen, že se do všeho zamotal – a chytnul do vlastní pasti – až tak, že hodlá hrát trumpovskou kartu, leč v zoufalství riskuje i střet s Berlínem. Tomu se totiž dodatečná cla na čínská elektroauta nezamlouvají. Německý kancléř Olaf Scholz se o víkendu nechal slyšet, že obchod mezi EU a Čínou by měl i nadále zůstat „volný a férový“ (viz zde: https://www.bloomberg.com/news/articles/2024-06-08/germany-warns-against-trade-barriers-as-eu-readies-ev-tariffs). Německý kancléř tedy vlastně napadá Evropskou komisi nejen pro její trumpovské ochranářství, leč i neférovost.
Scholz pochopitelně takto promlouvá kvůli obavě německých automobilek z čínské odvety. Ostatně, když zaváděl svá zmíněná protičínská cla Trump, Čína pravidelně reagovala odvetnými kroky. Německé automobilky v čele s Mercedesem, Porsche a BMW budou závažně tratit, pokud Čína – velevýznamné odbytiště – uvalí odvetná cla na jejich export do říše středu.
Jestliže Německo takto hlasitě protestuje proti chystanému kroku Bruselu, je zjevné, že takový krok má značný potenciál poškodit německý průmysl. V tom případě tedy i ten český – a celou českou ekonomiku –, jenž je na něj celkem těsně navázaný.
I Česko tak může zásadně doplatit na chyby EU, fiasko jménem Green Deal.
Největší evropská automobilka, Volkswagen, má další problém – a Evropa, Německo i Česko s ním. Největší čínský výrobce elektroaut (a po... více
Proti už je jen „pročínské“ Německo, kroky Bruselu tak poškodí i Česko. Když svého času Donald Trump obýval Bílý dům,... více
Evropská komise dnes oznámila zahájení vyšetřování čínské dotační politiky v oblasti výroby elektroaut. Nebude překvapením, pokud výsledkem vyšetřování budou vyšší cla... více
Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.