Rozšíření povinného ručení je terno pro pojišťovny
Povinné ručení se od přelomu roku bude nově vztahovat také na elektrické koloběžky, segwaye, sněžné skútry, zahradní traktory, a dokonce... více
Uzemňování Boeingů Max 9 nabírá celosvětový rozsah. Letecké společnosti nejen ve Spojených státech, ale také od Panamy po Turecko stahují daný typ letadel ze svých letových plánů. Děje se tak poté, co dopravce Alaska Aitlines musel v pátek s jedním z letadel Max 9 nouzově přistát, neboť mu krátce po startu odpadla část trupu. Cestující nehodu popisují jako menší explozi.
Americký úřad civilního letectví vydal v reakci na nehodu příkaz k uzemnění Maxů 9 provozovaných americkými aerolinkami, vedle Alasaka Airlines jde ještě o United Airlines, přičemž na tento krok nyní navazují příslušné úřady těch zemí, včetně evropských, které mají aerolinky s Boeingem Max 9 ve flotile. V Evropě daný typ letadla využívají islandské aerolinie Icelandair a turecký dopravce Turkish Airlines. Nejde však o společnosti, které by spadaly pod dohled úřadu pro bezpečnost leteckého provozu Evropské unie (EASA). Celosvětově létá před 200 kusů daného stroje. Český dopravce Smartwings má ve své flotile letadla Max 8, v prosinci 2023 mu so ní přibyl devátý kus.
Uzemňování zbrusu nového boeingu, typu Max 9, je už nyní nejrozsáhlejší operací odstavování letadel od roku 2019, kdy došlo k historicky dosud vůbec nejrozsáhlejšímu uzemňování. Po dvou fatálních nehodách let 2018 a 2019 se týkalo rovněž letadel Boeing, tehdy se jednalo o zmíněný typ Max 8. Na rozdíl od tragických nehod let 2018 a 2019 se nynější incident obešel bez obětí na životech, což však ale pozorovatelé připisují také dávce štěstí.
Nynější uzemňování je tak dalším reputačním a finančním problémem pro Boeing. Letadla řady Max jsou pro amerického výrobce letadel vůbec největším zdrojem jeho tržeb. Zmíněné uzemňování letadel Max 8, dosud nejrozsáhlejší v historii, způsobilo bezprostředně propad akcií Boeingu o zhruba osmnáct procent. Lze předpokládat, že zítra po otevření burz se akcie výrobce letadel propadnou opět výrazně, nelze však předpokládat, že to bude o více než 20 procent. Mnohem větší pohromou byl pro Boeing nástup covidové pandemie, kdy se akcie v únoru a březnu 2020 propadly v souhrnu o nějakých 73 procent, zejména kvůli pandemickým restrikcím v oblasti globální letecké dopravy.
Z pandemického propadu se akcie Boeingu dosud zcela nevzpamatovaly. V pátek uzavíraly na úrovni 249 dolarů za kus, což je stále o zhruba 30 procent níže, než kde byly těsně před nástupem pandemie. V porovnání se svým historickým cenovým vrcholem, přes 440 dolarů za kus, jehož dosáhly krátce před zmíněným uzemněním Maxů 8 v březnu 2019, jsou však akcie Boeingu nyní o zhruba 44 procent níže. A po pondělím obchodování to tedy kvůli nynější nehodě a uzemnění bude ještě o více.
Povinné ručení se od přelomu roku bude nově vztahovat také na elektrické koloběžky, segwaye, sněžné skútry, zahradní traktory, a dokonce... více
Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.