Benzín je v Polsku o rekordních 8,40 Kč/l levnější než v Česku
Pohonné hmoty v Polsku jsou dramaticky levnější než ty v Česku. Rozdíl činí v případě benzínu průměrně 8,43 Kč/l, v případě nafty průměrně 8,34... více
Nestává se příliš často, že by jak benzín, tak nafta byly v Česku levnější než v Polsku. Ale přesně taková je nyní situace. V týdnu, jenž končil 1. ledna 2024, byl benzín v Česku nepatrně, ale přece levnější než v Polsku. Přitom nafta byla levnější dokonce o takřka 40 haléřů na litr než v Polsku.
Přitom obyčejně je tomu tak, že pohonné hmoty jsou v Polsku levnější, často i výrazně. A pokud ne oba dva jejich základní druhy, tak alespoň jeden. Nyní však je tedy v Česku levnější jak benzín, tak nafta.
Klíčovým důvodem je to, že po říjnových volbách v Polsku už není politický motiv na stlačování cen pohonných hmot. Stěžejní petrochemický podnik v zemi, Orlen, jenž je pod státní kontrolou, si navíc nyní může kompenzovat právě to, že před volbami evidentně vyhověl přání tehdejších vládních politiků v Polsku a ceny pohonných hmot snížil výraznou redukcí marží, případně dokonce přechodnou podnákladovou cenotvorbou.
Zároveň od loňského dubna zlotý postupně zpevnil vůči koruně, a to o přibližně čtrnáct procent, což je dalším důvodem poklesu cenové atraktivity pohonných hmot v Polsku z hlediska českého zákazníka.
Polsko se také razantněji než Česko odstřihává od dodávek ruské ropy a pohonných hmot vyrobených z ruské ropy. Ta je přitom kvůli západním sankcím nebývale levná, alespoň tedy v porovnání s cenou ropy Brent, jejíž cena slouží jako referenční. Česko loni v prvních třech čtvrtletích roku dovezlo nejvíce ruské ropy od roku 2010 a navíc může nadále dovážet paliva z ruské ropy vyrobená na Slovensku, neboť Evropská komise loni koncem roku Slovensku prodloužila příslušnou výjimku ze západních protiruských sankcí.
Oba dva základní druhy pohonných hmot jsou nyní v pevninských zemích EU levnější než v Česku pouze v Bulharsku, v Rumunsku a ve Slovinsku, plyne dále z dat Evropské komise. A dále pak na Kypru a na Maltě.
Pohonné hmoty v Polsku jsou dramaticky levnější než ty v Česku. Rozdíl činí v případě benzínu průměrně 8,43 Kč/l, v případě nafty průměrně 8,34... více
Polskem se šíří panika z nedostatku pohonných hmot, zejména nafty, některé pumpy v zemi mu údajně už i čelí. Panika... více
Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.