Velikonoce 2023 jsou suverénně nejdražší v historii. Důvodem je všeobecná inflace, jež se kromě energií či bydlení silně projevuje také v případě další nezbytné položky, totiž potravin. Cena „velikonočního nákupního košíku“ vzrostla oproti loňskému roku o více než třicet procent (viz tabulka níže). Takové meziroční zdražení nepamatujeme od 90. let. Letošní souhrnná cena mouky, mléka, vajec, másla, cukru a piva je také citelně vyšší, o více než 50 procent, než cena stejného nákupního košíku v průměru let 2016 až 2022.
Pro doplnění, v roce 2010 zde uvedený velikonoční nákupní košík vyšel na necelých 110 korun. Letos tak Češi zaplatí za Velikonoce o skoro 93 procent více než tehdy.
Velikonoční ceny dle ČSÚ (v Kč) | |||||||||
2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | ||
Mouka hladká | 1 kg | 23,84 | 17,39 | 12,82 | 12 | 11,76 | 11,87 | 11,16 | 11,19 |
Mléko polotučné | 1 l | 27,66 | 20,98 | 19,75 | 20,98 | 19,87 | 19,44 | 19,04 | 17,53 |
Vejce slepičí čerstvá | 10 ks | 60,28 | 35,97 | 31,03 | 31,75 | 33,16 | 37,84 | 32,87 | 28,6 |
Máslo | 250 g | 52,8 | 55 | 46,2 | 47,75 | 48,79 | 47,64 | 43,87 | 33,76 |
Cukr krystalový | 1 kg | 33,23 | 19,72 | 15,55 | 15,66 | 13,27 | 19,25 | 20,33 | 16,15 |
Pivo, světlé, lahvové | 0,5 l | 13,66 | 12,93 | 12,81 | 12,55 | 11,91 | 11,8 | 11,32 | 11,25 |
Celkem | 211,47 | 161,99 | 138,16 | 140,69 | 138,76 | 147,84 | 138,59 | 118,48 |
Nadále přitom platí, že pro obchodníky jsou Velikonoce třetím nejvýnosnějším svátkem roku, po Vánocích a Silvestru. Letos lidé v Česku utratí u příležitosti Velikonoc přes jedenáct miliard korun, přibližně 1300 korun na dospělého obyvatele.
Letos před Velikonocemi rostou výdaje na přísady potřebné k pečení, jako jsou kypřicí prášky, ochucené cukry či droždí, dále na máslo, smetanu, ovoce, perníky, mléko, dezerty v prášku a cukrovinky. V týdnech před svátky jara ale tuzemské domácnosti letos utrácejí výrazně více i za pivo, čerstvou zeleninu a maso, majonézu, kompoty a sterilovanou zeleninu.
Kapitolu samu o sobě představují sladkosti s velikonočními motivy (čokoládové figurky, vajíčka, medové perníky atd.). Ty jsou nejoblíbenější u rodin s dětmi školního věku, kde je kupuje polovina domácností, ale nejvíce za ně (v přepočtu na jednu domácnost) utratí domácnosti s nejmenšími dětmi do pěti let věku. Cukrovinky s velikonočním motivem nejvíce utrácejí domácnosti ve vesnicích do tisíce obyvatel (250 korun). Na vesnicích se totiž obecně velikonoční zvyky dodržují důsledněji než ve městech.
Dospělí si kromě sladkostí a vajíček často vykoledují i něco ostřejšího. V týdnu před Velikonočním pondělím lze očekávat růst výdajů za lihoviny o čtvrtinu oproti průměrnému týdnu v roce. U piva lze předpokládat nárůst dokonce více než 40 procent.
Před pandemií Češi utráceli za čokoládová vajíčka a další tematické sladkosti v předvelikonočním období přes 400 milionů korun, letos to podobně jako loni bude zhruba 550 milionů. Průměrná cena velikonoční cukrovinky stoupá letos na 37 korun, a to z předpandemické úrovně 25 korun za kus.
Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.