#Lukáš Kovanda, Ph. D.

Pohonné hmoty rychle zlevňují a budou dál. Benzín je ovšem dražší v Česku než v Německu

4. srpna 2022

Ceny pohonných hmot v Česku momentálně rychle zlevňují. Litr benzínu se včera prodával průměrně za 44,41 koruny. To je o 1,41 koruny méně než v úterý minulý týden. Nafta v uplynulém týdnu zlevnila o 1,10 koruny na včerejší průměrnou úroveň 45,11 koruny na litr. Benzín je nyní nejlevnější od poloviny května, nafta dokonce od začátku května. Od 1. června se však z obou pohonných hmot platí snížení spotřební daň, o 1,50 koruny na litr.

V příštích sedmi dnech pohonné hmoty v Česku dále zlevní, a to v rozsahu 50 až 60 haléřů na litr. Dále totiž klesá jak cena ropy na světových trzích, tak také cena paliv velkoobchodně prodávaných paliv na surovinové burze v Rotterdamu. Cena ropy nyní bezprostředně klesá v důsledku růstu ropných zásob v USA, jenž signalizuje pokles poptávky.

Dalším důvodem poklesu cen ropy je včerejší rozhodnutí kartelu OPEC a jeho spojenců v čele s Ruskem navýšit těžbu. Jde však o navýšení opravdu symbolické, o 100 tisíc barelů denně. Zástupci kartelu a dalších těžařských zemí zdůvodňují titěrný nárůst těžby obavami z dopadu recese v USA a covidových uzavírek v Číně. Oboje může přivodit ekonomický útlum a pokles poptávky po ropě, vedoucí k výraznějšímu poklesu cenu, než jaký by si přáli. Navíc, Rusko si nyní nepřeje výraznější zlevnění ropy, neboť potřebuje držet Západ, zejména pak EU v určitém „šachu“. Nejen prostřednictvím plynu, ale i prostřednictvím svého vlivu na cenu ropy.

Pouze nepatrné navýšení těžby je debaklem Bidenovy administrativy. Americký prezident se v červenci vydal do Saúdské Arábie, kde loboval za navýšení těžby. Jistě mnohem výraznější, než k jakému OPEC a jeho spojenci včera přistoupili. Biden by rád srazil světové ceny ropy, aby tak Američanům zlevnil pohonné hmoty a zmírnil inflaci v zemi. Tak, aby zvýšil šance Demokratické strany na volební úspěch. Snížení cen ropy by navíc uškodilo Rusku, které by mělo méně peněz na financování války na Ukrajině.

Navýšení těžby, k němuž se kartel OPEC a jeho spojenci včera uchýlili, je v absolutním vyjádření nejmenší od roku 1986. Jeho nepatrná výše je dána také objektivními důvody. Kromě Saúdské Arábie a Spojených arabských emirátů už další země kartelu OPEC totiž ropu těží na úrovni své plné kapacity.

Pohonné hmoty zlevňují napříč Evropou. Řada zemí EU podobně jako Česko snižuje daně z pohonných hmot, což mění cenové relace. Benzín tak nyní tankují levněji než v Česku z blízkých zemí tradičně řidiči v Polsku, Bulharsku či Rumunsku, ale také ve Slovinsku, Chorvatsku, Maďarsku, a dokonce Německu. Na Slovensku je cena srovnatelná. Dražší je benzín v Rakousku a tradičně v Itálii. Nafta je levnější v Polsku, Rumunsku, Bulharsku, ale také ve Slovinsku a v Chorvatsku. V Itálii, v Německu, v Rakousku, na Slovensku nebo pro zahraniční řidiče v Maďarsku je pak nafta dražší než v Česku.

Lukáš Kovanda

Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.

Více o mně

Odebírejte ekonomické komentáře