Městské dopravní podniky po celé zemi se potýkají s rostoucími cenami energií, zejména pak elektřiny a ropy, ale pochopitelně také plynu. Třeba pro pražský dopravní podnik znamenají zdražující elektřina a vyšší ceny ropy náklady navíc za zhruba 700 milionů korun. Zdražují totiž paliva, ale také třeba napájení tramvají.
V zásadě není rozdíl mezi kterýmkoli dopravním podnikem a jinými odběrateli z firemní sféry. Všichni dříve či později budou muset zahrnout vyšší ceny energií do svých nákladů.
V krajním případě může v důsledku energetické krize dojít k narušení provozu městské hromadné dopravy. Například kvůli možnému nedostatku příměsi naftových motorů AdBlue, který je důsledkem zuřící evropské plynové krize. Drahý plyn prodražuje výrobu močoviny, která je zásadní složkou AdBlue, takže některé evropské továrny na příměs už zavírají. To zvedá cenu AdBlue a zvyšuje riziko výpadku v dodávkách této přímesi. Fatální nedostatek AdBlue by v krajním případě vedl ke kolapsu dopravy a zásobování. Varují před ním třeba dopravci na Slovensku.
Záleží ovšem na tom, jak bude tuhá zima a jak velkorysé bude Rusko s dodávkami plynu do EU nad rámec dojednaných dlouhodobých kontraktů. Čím tužší bude zima a čím méně bude Rusko velkorysé, tím spíše se prohloubí plynová krize EU a tím spíše budou dopravní podniky v městech ČR muset s cenou jízdného nahoru a/nebo omezovat či rušit spoje.
Sečteno, podtrženo, v důsledku energetické krize hrozí růst jízdného městské veřejné dopravy až o desítky procent. Další možností je omezení spojů či částečně rušení spojů či linek MHD. Ještě další možností jsou kompenzace z veřejných rozpočtů. Může také dojít na kombinace dvou či všech tří jmenovaných řešení.
Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.