Pohonné hmoty v Česku mírně zlevňují, přičemž čerpací stanice si navyšují své marže a zisky na úkor motoristů. Od začátku srpna ropa Brent zlevnila o zhruba pět dolarů na barel, ale toto zlevnění se v cenách pohonných hmot v ČR neprojevilo. Benzín Natural 95 za stejnou dobu navzdory zlevnění ropy dokonce zdražil, i když jen o čtyři haléře na litr, na 33,76 koruny za litr. Nafta o čtyři haléře na litr zlevnila, nyní stojí 31,58 koruny za litr. Čerpadláři svoji neochotu jít s cenou dolů nemohou příliš svádět ani na kurs koruny. Za posledních třicet dní totiž česká měna vůči té americké mírně posiluje, o 0,1 procenta. Zpevňování koruny vůči dolaru by mělo nahrávat zlevnění pohonných hmot v ČR.
Čerpací stanice se zkrátka snaží „zahojit“ po pandemické krizi, během níž mnohé z nich finančně těžce krvácely. Zároveň jejich zákazníci jsou „udoláni“ každodenními zvěstmi o zdražování všeho možného, od ojetin, přes stavebniny nebo elektřinu až po služby, jídla v restauracích nebo pivo. Takže ačkoli ropy se momentálně žádná inflace netýká, protože naopak zlevňuje, čerpací stanice následují cenovou politiku, jako kdyby i právě ropa zdražovala.
Ropa se propadá kvůli obavě trhů z dalšího šíření delta mutace covidu. Zároveň těžaři sdružení v kartelu OPEC a jejich spojenci v čele s Ruskem včera bleskurychle stvrdili, že v říjnu souhrnně navýší těžbu o 400 tisíc barelů denně. Jedno z nejrychlejších jednání OPEC a jeho spojenců v celé historii, které se konalo on-line a trvalo necelou hodinu, signalizuje, že koalice 23 zemí se umí hladce dohodnout, když je vůle. Navýšení těžby ovšem za současných podmínek představuje rozhodující tlak na cenu ropy, a to tlak působící ve směru jejího zlevňování.
Pohonné hmoty budou proto v příštích sedmi dnech v Česku zlevňovat, a to v rozsahu kolem deseti haléřů na litr. Zlevní i v dalších zemích, do nichž často cestují čeští řidiči. Benzín nyní natankují levněji než v Česku ve Slovinsku, v Maďarsku, v Polsku a tradičně v Rumunsku a Bulharsku. V Rakousku je cena benzínu srovnatelná. Na Slovensku, v Chorvatsku, v Německu, v Itálii či Řecku je pak benzín dražší. Naftu natankují čeští řidiči levněji opět v Bulharsku a Rumunsku, ale také v Polsku. Srovnatelné ceny se dočkají v Rakousku a na Slovensku. V Maďarsku, ve Slovinsku, v Německu, v Itálii i v Řecku je pak její cena vyšší. Cenu nafty v ČR snižuje letošní snížení spotřební daně z ní.
Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.