Ceny rostou zejména kvůli zdražování automobilů a toho, co je napájí, tedy pohonných hmot. V případě růstu cen benzínu a nafty se stále projevuje efekt ponížené základny loňského roku, kdy se v důsledku pandemie historicky propadla cena ropy. Automobily zdražují jak ty nové, tak ojeté. Ke zdražování nových aut, které se pak přenáší i na ty ojeté, dochází v důsledku stále přísnějších, například emisních limitů, které musí splňovat. Náklady výroby zvedá ale i aktuální nelehká situace v oblasti mezinárodní přepravy a výpadky v dodávkách komponent, například čipů.
Výrazně zdražuje ale také třeba pivo nebo tabák. V případě piva se projevuje růst mezd pracovníků v pivovarnictví, ale také například zdražování obalových materiálů. Tabák zdražuje vlivem pokračujícího růstu spotřební daně.
Celkově letos inflace převýší úroveň tří procent, ocitne se tak za celý rok mimo toleranční pásmo České národní banky. Ke konci roku bude činit v meziročním vyjádření až čtyři procenta. ČNB bude muset přistoupit zřejmě ke dvojímu zvýšení své základní úrokové sazby ještě letos před koncem roku, aby se pokusila inflaci zchladit.
Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.