Členové kartelu OPEC a jejich spojenci z řad tradičních těžařů v čele s Ruskem se dnes v poledne setkají u jednacího stolu ve Vídni. Samotné uskutečnění tohoto setkání napovídá, že by mohli konečně nalézt společnou řeč a dohodnout se na koordinovaném zvýšení těžby ropy. To totiž dosud není kartelem a jeho spojenci odsouhlaseno, neboť Spojené arabské emiráty – jeden ze členů kartelu – se bouří proti nastavení vlastní výchozí těžební kvóty, kterou již považují za příliš nízkou.
Možný průlom v dnešních jednáních by byl dobrou zprávou pro české řidiče. Cena pohonných hmot totiž v důsledku zdražování ropy prudce stoupá. Cena benzínu v ČR vylétla v tomto týdnu až na 33,74 koruny za litr, tedy nejvýše od října 2018. Cena ropy totiž v důsledku rozporu mezi těžaři vyskočila až na šestiletá maxima.
Tradiční těžaři ropy její vyšší cenu vítají, ale jen do jisté míry. Pokud je ropa dražší, Rijád či Moskva samozřejmě snáze hojí své veřejné rozpočty, krvácející v důsledku pandemie. Zároveň ale dražší cena ropy motivuje k těžbě americké břidličné producenty. Těžba z břidlic je obvykle nákladnější, takže se právě vyplácí až od určité úrovně ceny ropy. Kartel OPEC a jeho spojenci si tedy příliš nepřejí dosažení této úrovně, neboť pak budou čelit nové konkurenci, jež je může připravit o nemalý tržní podíl. I proto je dnes pravděpodobná dohoda. Čeští řidiči se tak naštěstí zřejmě nedočkají nárůstu cen benzínu nad 34 korun za litr a nafty nad 32 korun za litr. Při navýšení těžby ropy zůstane ve zbytku léta cena pohonných hmot pod těmito úrovněmi.
Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.