Ministři financí EU o víkendu na setkání v Lisabonu vyjádřili rámcovou podporu ukončení povinného osvobození leteckého benzínu od spotřební daně. Včera plánu vyjádřila na sociálních sítích podporu ministryně financí ČR Alena Schillerová. Z hlediska EU jde o jednu z cest, jež umožní splácet citelný dluh, který vznikl v souvislosti s pandemií a na ni reagujícím fondem obnovy. Ten byl zřízen zejména za účelem záchrany italské ekonomiky, která se dočká takřka třetiny prostředků z něj.
Za ekonomickou podporu Itálie a některých dalších předlužených ekonomik EU, pandemií těžce poškozených, nyní budou pravděpodobně platit i Češi, právě v podobě dražších letenek. Růst cen letenek dopadne zvláště tíživě například na cestující mladé lidi a studenty, pro něž cena letenky tvoří zpravidla podstatnější část vlastního rozpočtu než pro starší věkové skupiny.
Zdražení letenek bude způsobeno nejen tím, že dojde ke zrušení osvobození leteckého benzínu od spotřební daně, ale i proto, že kvůli tomuto zrušení někteří letečtí dopravci v EU zkrachují, což sníží konkurenci na evropském trhu leteckých dopravců. To povede k dalšímu tlaku na růst cen letenek pro konečné zákazníky. Letenky tak mohou zdražit až o desítky procent. Ohroženi jsou zejména nízkonákladoví dopravci. Letečtí dopravci obecně jsou již nyní těžce zkoušeni v souvislosti s pandemickou situací, mnozí balancují na pokraji krachu i bez zrušení osvobození od daně.
Evropská komise by měla daňovou reformu, jejíž součástí bude i zrušení osvobození, představit letos v červenci.
Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.