Češi si musí po pandemii připravit na tak rychlé znehodnocování svých úspor, na jaké absolutně nejsou zvyklí. Podle expertů poradenské společnosti PwC může spotřebitelská inflace v ČR vystoupat až na deset procent. Takové tempo růstu cen Češi naposledy pocítili v létě roku 1998. Celá jedna generace tak vůbec nemá s takovým růstem cen zkušenost.
Zdražení až o dvacet procent chystají po otevření po pandemii hospody a restaurace v ČR. Vyplývá to z předpokladu Asociace malých a středních podniků a živnostníků. Budou se snažit dohnat ztracené tržby. Zároveň se budou snažit využít euforie natěšených zákazníků a jejich ochoty utrácet více než dříve i z důvodu jisté sounáležitosti s podnikateli v gastronomii. Ti patří v důsledku pandemických opatření k nejhůře zasaženým.
Na druhou stranu pandemie Čechy naučila například oblíbené pivo konzumovat doma, takže je otázka, zda budou ochotni vyšší ceny tolerovat i po odeznění prvotní euforie z otevření hospod.
PwC je zkráceným názvem PricewaterhouseCoopers, což je mezinárodní síť renomovaných poradenských společností, které poskytují auditorské, daňové a konzultační služby.
Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.